• چهار شنبه 21 شهریور 1403
  • الأرْبِعَاء 7 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 11
سه شنبه 20 شهریور 1403
کد مطلب : 234588
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/g5g29
+
-

نخستین سینمای مدرن در غرب پایتخت

نخستین سینمای مدرن در غرب پایتخت

   موضوع: سینما المپیک
   موقعیت: بلوار دهکده المپیک، خیابان ورزش
***
سینما المپیک را می‌توان یکی از مجلل‌ترین سینماهایی دانست که از اوایل دهه 40شمسی در تهران به یادگار مانده و با اینکه بیش از 6دهه از عمرش گذشته هنوز جزو مدرن‌ترین سینماهای تهران به شمار می‌رود.
سینما المپیک همزمان با احداث دهکده المپیک و در دل این شهرک قدیمی ساخته شد و تردیدی وجود ندارد که نخستین سینمای غرب پایتخت است. نصرالله حدادی، تهران‌پژوه، برخلاف بسیاری از منابع مکتوب، معتقد است این سینما در دهه50 و بعد از افتتاح مجموعه ورزشی آزادی ساخته شده و این ماجرا با برگزاری بازی‌های آسیایی در تهران بی‌ارتباط نبوده است: «وقتی مجموعه ورزشی آزادی ساخته شد، تهران آرام آرام خودش را برای برگزاری بازی‌های آسیایی سال 1974میلادی (1353شمسی) و میزبانی از انبوه ورزشکاران خارجی آماده می‌کرد. شهرک دهکده المپیک هم به‌صورت هتلینگ ساخته شد تا بخشی از آن مسکونی و بخشی دیگر، محل اسکان ورزشکاران خارجی باشد. سینما المپیک در بخش دوم ساخته شد تا یک مجموعه نسبتا کامل در اختیار ورزشکاران آسیایی قرار بگیرد.»
سینما المپیک به واسطه دور بودن از مرکز تهران صرفا در جریان برگزاری بازی‌های آسیایی تهران مورد توجه قرار گرفت و بعد از پایان بازی‌های آسیایی مهجور ماند. این سینما در سال‌های پایانی دهه50 برای مدتی متروکه بود اما در سال 1388شمسی بازسازی شد و در دسترس مردم قرار گرفت. حدادی درباره فراز و فرودهای نخستین سینمای غرب تهران می‌گوید: «سینما المپیک که ساختار مدرنی دارد و گفته می‌شود توسط طراحان خارجی ساخته شده در سال‌هایی که غرب تهران جمعیت قابل اعتنایی نداشت روزگار آرامی را سپری کرد اما بعدها به محل اکران فیلم‌های مهم تبدیل شد. مزیت مهم سینما المپیک این بود که کنار باغ‌ها و رودخانه کن واقع شده بود و عده‌ای بعد از تفریح و تفرج برای تماشای فیلم سینمایی وارد آن می‌شدند. با گذشت زمان و افزایش روزافزون جمعیت غرب تهران، سینما المپیک هم آرام آرام از انزوا خارج شد و بعد از مرزبندی مناطق تهران و جدایی از منطقه5 و الحاق به منطقه22 از نظر جغرافیایی موقعیت مطلوبی پیدا نکرد و به اندازه سینماهای مرکز شهر مورد توجه قرار نگرفت. سینما المپیک تا قبل از ظهور پردیس‌های سینمایی، یکی از مدرن‌ترین و مجلل‌ترین سینماهای تهران بود و هنوز هم از امکانات قابل اعتنایی بهره می‌برد.»



 

این خبر را به اشتراک بگذارید