• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
سه شنبه 27 شهریور 1403
کد مطلب : 234586
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/985gP
+
-

تماشای فیلم به صرف خرید و گشت‌وگذار

تماشای فیلم به صرف خرید و گشت‌وگذار

  موضوع: راه‌اندازی پردیس‌های سینمایی در تهران
  موقعیت: خیابان شهید بهشتی، شهرک غرب، بزرگراه نیایش، شهرک اکباتان، بزرگراه خرازی
***
اگر یک ساختمان حداقل 3سالن نمایش داشته باشد از آن به‌عنوان پردیس سینمایی یاد می‌کنند. این پردیس‌های سینمایی در واقع مجموعه بزرگی از خدمات تفریحی، تجاری و فرهنگی را به مخاطبان ارائه می‌دهند. در تهران ساخت نخستین پردیس سینمایی با بازسازی سینما آزادی، در سال 1386 آغاز و      کم کم به تعداد پردیس‌های سینمایی شهر تهران اضافه شد. در این بخش به معرفی تعدادی از پردیس‌های قدیمی تهران به روایت مهرشاد کاظمی، تهران‌پژوه، می‌پردازیم.

سینما آزادی
از این سینما باید به‌عنوان سینمای دل‌سوخته یاد کرد، چون در این نیم قرن و اندی عمری که دارد چندین بار دچار حریق شده است. این سینما که سوم اردیبهشت سال 1348با اکران فیلم مارلیک در محدوده عباس‌آباد افتتاح شد در سال‌های 55، 69و76آتش گرفت و چند سالی هم تعطیل شد تا سرانجام سال 1386دوباره بازسازی و در 12طبقه افتتاح شد. سینما آزادی 4سالن اصلی برای نمایش فیلم دارد.

اریکه ایرانیان
یکی از نخستین پردیس‌های سینمایی شهر تهران که روزهای افتتاحش حسابی سر و صدا کرد، سینما اریکه ایرنیان بود. این سینما سال 1379با یک سالن اصلی به ظرفیت ۸۰۶ نفر و 3 سالن کوچک‌تر مجهز به سیستم صدای دالبی افتتاح شد. این مجموعه سینمایی سالن نمایش تئاتر هم دارد که در محدوده فرحزاد تهران راه‌اندازی شد.

پردیس سینمایی تماشا
این سینما در نیمه دی‌ماه سال 1385با نمایش فیلم «میم مثل مادر» در همسایگی بازار مبل تهران افتتاح شد. این مجتمع فرهنگی 3 سالن سینما با ظرفیت ۶۱۷ نفر دارد.

پردیس سینمایی رازی
 پردیس سینمایی رازی این روزها یکی از پرمخاطب‌ترین پردیس‌های سینمایی شهر تهران است که سال 1387در بوستان رازی با یک سالن اصلی با ظرفیت ۱۶۰ نفر و یک سالن کوچک‌تر با ظرفیت ۶۰ نفر افتتاح شد.

پردیس سینمایی ملت
 آبان سال 1387این پردیس ابتدای بزرگراه نیایش و حوالی پارک ملت راه‌اندازی شد. این پردیس زیبا 4 سالن نمایش دارد که به‌صورت میانگین هر کدام حدود ۲۶۵ نفر ظرفیت دارند. البته یک سالن کوچک۳۰ نفری هم در مجتمع قرار دارد. گالری بزرگ این مجموعه برای برگزاری نمایشگاه‌های آثار تجسمی درنظر گرفته شده است پردیس‌های سینمایی چهارسو در خیابان جمهوری، مجتمع تجاری کورش در بزرگراه ستاری ومجتمع تجاری ایران‌مال در بزرگراه شهید همت از دیگر پردیس‌های سینمایی معروف شهر تهران هستند.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید