رونمایی از بندباز و قیصر در سینماهای لاکچری
موضوع: سینماهای مولنروژ
موقعیت: جاده قدیم شمیران، لالهزار، خیابان استانبول، اسکندری و چهارراه ولیعصر(عج)
***
نام گروه سینماهای مولن روژ در تهران با سینما مولنروژ(سروش فعلی) در جاده قدیم شمیران و خیابان شریعتی امروز گره خورده است. وجه تمایز این سینما نسبت به سایر سینماها نمایش فیلمهای رنگی بود. بهگفته مهرشادکاظمی، تهرانپژوه، واژه «مولن روژ» یک اصطلاح فرانسوی بهمعنای «آسیاب بادی سرخ» است. او با توضیح درباره نخستین سینمای مولن روژ تهران و فیلم به نمایش در آمده در آن میگوید: «۲۴ مهر سال ۱۳۳۵ نخستین سینمای مولن روژ تهران (سینما سروش فعلی) به همت برادران اخوان و با طراحی حیدر غیابی با نمایش فیلم «بندباز» افتتاح شد. این سینما برای اهالی پایتختنشین آن زمان که تعداد تفریحات محدودی داشتند، یک اتفاق بزرگ و جالب محسوب میشد. سر در سینما سروش تصویر یک آسیاب بادی با لامپهای رنگی بود و بسیاری به عشق تماشای حرکت همین لامپها و روشن و خاموششدن چراغهای رنگی راهی جاده شمیران و سینما سروش میشدند.»
بهگفته کاظمی، تا قبل از راهاندازی سینماهای مولن روژ امکان کپی فیلمها و اکران فیلمهای رنگی در سینماها نبود، اما با افتتاح این سینماها فیلمهای رنگی درجه یک همزمان با سینماهای اروپا و آمریکا بهصورت مشترک در چند روز اکران میشد. در آن سالها در تهران سینماهای خوب یا چندان درجه یکی وجود نداشتند. بسیاری از سالنها به روزهای میانسالی و فرسودگی رسیده بودند و نیازمند نوسازی و ارائه خدمات بهینه به تماشاچیان بودند. اما تماشای فیلم در سینماهایی تازهتأسیس شهر حکایتی دیگر داشت، در واقع سالن این سینماها از لحاظ ارائه خدمات به مخاطبان مانند صندلی، سیستم تهویه، صدا و... به اصطلاح امروزیها لاکچری محسوب میشد. این تهرانپژوه همچنین از دیگر سینماهای گروه مولن روژ تهران قدیم یاد میکند: «سینما برلیان در خیابان استانبول، سینما اسکار در خیابان اسکندری، سینما مهتاب در چهارراه ولیعصر(عج) و سینما کریستال در لالهزار جزو گروه سینماهای مولن روژ تهران بودند. در این سینماها فیلمهای کمپانیهای پارامونت و یونایتد آرتیستز با زبان اصلی نمایش داده میشد تا اینکه در کنار سینما مولنروژ، استودیو مولن روژ راهاندازی شد و فیلمها برای اکران دوبله شدند.» بنا بر تعریف مهرشاد کاظمی، سینماهای مولن روژ در سالهای نخست فعالیتشان فقط فیلمهای خارجی و هالیوودی را نمایش میدادند، تا اینکه در سال ۱۳۴۸ فیلم سینمایی «قیصر» از مسعود کیمیایی این قاعده را تغییر داد و با نمایش این فیلم در سینماهای مولن روژ پای فیلمهای ایرانی هم به این سینما باز شد.