• چهار شنبه 21 شهریور 1403
  • الأرْبِعَاء 7 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 11
دو شنبه 19 شهریور 1403
کد مطلب : 234484
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/7659A
+
-

به زودی در تهران افتتاح می شود

تولد 39 بوستان در پایتخت

بیش از 600هکتار در 3سال اخیر به وسعت فضای سبز درون‌شهری تهران اضافه شده است

گزارش
تولد 39 بوستان در پایتخت

فرخنده رفائی-روزنامه‌نگار

تعداد بوستان‌های اغلب محله‌های تهران این روزها به قدری شده که کمتر شهروندی برای رسیدن به یک بوستان در محله‌اش به بیش از 10دقیقه پیاده‌روی نیاز دارد. بعضی از محله‌ها حتی چند بوستان را در دل خود دارند و اهالی می‌توانند برای رفتن به این بوستان‌ها از میان آنها دست به انتخاب بزنند. بااین‌حال به‌گفته علی‌محمد مختاری، رئیس سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهرداری تهران، 4محله پایتخت هنوز بوستان ندارند و البته کارهای تملک زمین برای آنها نیز در حال انجام است و تا پایان امسال صاحب بوستان خواهند شد.

 امن برای مادران و کودکان
مادر جوان دست در دست دخترک در دل بوستانی قدم می‌زند که پیش از این باغ شخصی بود و مردم فقط برای تهیه گل و گیاه امکان استفاده از این ظرفیت را داشتند. سحر بنیادی از ساکنان محله بریانک با تأکید بر این موضوع صحبت‌هایش را اینطور ادامه می‌دهد: «اینجا به باغ عزیز معروف بود که حالا بعد از تبدیل‌شدن به بوستان عمومی، شهدای خدمت نام گرفته‌است. ما قبلا جای امنی برای استراحت و پیاده‌روی در نزدیکی خانه‌مان نداشتیم؛ ولی حالا هر روز عصر من و دخترم و بقیه مادرها با خیال راحت اینجا در محیطی امن و زیبا حضور داریم که قطعا برای ایجادش میلیاردها پول صرف شده‌است.»

 آرامش به محله برگشت
تا پیش از افتتاح بوستان، «انارستان» یک باغ رهاشده در دل محدوده‌ای مسکونی در غرب تهران بود که حالا بعد از تملک به بوستان عمومی تبدیل شده است. صابر باقری، یکی از اهالی خیابان الهی با یادآوری پیشنیه بوستان فعلی می‌افزاید: همیشه دل‌مان می‌خواست بتوانیم داخل این باغ میوه برویم و از حس‌وحال قدیم تهران و ظرفیت باغ بهره ببریم، اما امکان‌پذیر نبود؛ چراکه دیوارهای مخروبه داشت و معتادان داخل محوطه اتراق کرده بودند و محلی برای بروز انواع آسیب‌های اجتماعی بود؛ تا اینکه در سال‌های اخیر سروسامان گرفت و چند ماه قبل هم با افتتاح بوستان، آرامش به محله برگشته است.

 ساخت 13هکتار بوستان در یک سال
مدیریت شهری ششم عزم خود را برای افزایش سرانه فضای سبز در تهران جزم کرده و به‌گفته حسین نظری، معاون خدمات شهری و محیط‌زیست شهردار تهران، در این زمینه سال گذشته 37بوستان جمعا به مساحت 13444مترمربع (بیش از 13هکتار) در شهر تهران ساخته شده و به بهره‌برداری رسیده‌است. او می‌گوید: علاوه‌براین به‌منظور افزایش سرانه فضای سبز در مناطق کم‌برخوردار و حفظ باغ‌های ارزشمند اکولوژیک، 3قطعه ملک و یک قطعه باغ در مناطق 8، 15، 16 و 17 تملک شد. علی‌محمد مختاری، مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهرداری تهران هم دراین‌باره می‌گوید: امسال با تاکید شهردار تهران 3هزار هکتار برای توسعه کمربند سبز در دستور کار قرار گرفت و بر این اساس 2900هکتار اراضی ملی و بلامعارض را شناسایی کردیم. یک‌هزار هکتار از این اراضی به مناقصه رفته و تا 15اسفند مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت.





 

این خبر را به اشتراک بگذارید