• چهار شنبه 21 شهریور 1403
  • الأرْبِعَاء 7 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 11
یکشنبه 18 شهریور 1403
کد مطلب : 234359
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/An5nO
+
-

سیدمهدی حجتی، وکیل دادگستری از قوانینی که علیه موبایل‌قاپ‌ها وجود دارد می‌گوید

موبایل‌قاپی چه مجازاتی دارد؟

موبایل‌قاپی چه مجازاتی دارد؟

اغلب متهمانی که به اتهام موبایل‌قاپی دستگیر می‌شوند، افراد سابقه‌داری هستند که پیش از این نیز بارها دستگیر و زندانی شده‌اند. متهمانی که اغلب مدتی بعد از آزاد‌ شدن از زندان، بار دیگر سرقت‌هایشان را از سر می‌گیرند و احتمالا باز هم دستگیر می‌شوند و این چرخه همچنان تکرار می‌شود. اما در قانون چه مجازاتی برای موبایل‌قاپ‌ها درنظر گرفته شده و آیا این مجازات بازدارندگی کافی را دارد؟
سیدمهدی حجتی، وکیل دادگستری درباره میزان مجازات افرادی که به اتهام موبایل‌قاپی دستگیر می‌شوند می‌گوید: اگر سارق هنگام سرقت مرتکب آزار و اعمال زور نسبت به مالباخته شده و در واقع سرقت ارتکابی از مصادیق سرقت مقرون به آزار باشد، در این صورت تا ۱۰سال حبس در انتظار مرتکب خواهد بود و درصورتی که صرفا مرتکب ‌قاپیدن گوشی مالباختگان شده باشد، مجازات او از یک تا ۵ سال حبس و رد مال به مالباخته خواهد بود که در این مورد اگر متهم مرتکب تعدد جرم شده به این معنی که بیش از 3فقره سرقت انجام داده؛ در نتیجه دادگاه می‌تواند در راستای تشدید مجازات از نظر قواعد حاکم بر تعدد جرم بیش از ۶ سال حبس برای متهم تعیین کند.
این وکیل دادگستری همچنین درباره تعدد جرم از سوی یک متهم می‌گوید: طبق ماده۱۳۴ اصلاحی قانون مجازات اسلامی مصوب۱۳۹۹، چنانچه جرائم ارتکابی متهم، بیش از 3جرم باشد، مجازات مرتکب، حداکثر مجازات قانونی آن جرم است و دادگاه می‌تواند مجازات را بیشتر از حداکثر مجازات مقرر قانونی تعیین و تا یک چهارم آن را تشدید کند.
اما آیا مجازات‌هایی که در قانون برای مجرمان گوشی‌قاپ درنظر گرفته شده بازدارندگی کافی را دارد؟ حجتی می‌گوید: بازدارندگی مجازات، صرفا یکی از عوامل پیشگیری از جرم است که جنبه ارعابی دارد و درخصوص بزه سرقت و سایر جرائم باید پیشگیری وضعی از جرم نیز در دستور کار مراجع ذیربط قرار گیرد. به‌ویژه اینکه در شرایطی که وضعیت اقتصادی و معاش مردم دچار نقصان است بی‌تردید بر تعداد سارقان افزوده خواهد شد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید