• چهار شنبه 21 شهریور 1403
  • الأرْبِعَاء 7 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 11
یکشنبه 18 شهریور 1403
کد مطلب : 234357
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/y8E87
+
-

در اداره هجدهم پلیس آگاهی ویژه موبایل‌قاپ‌ها، چه می‌گذرد؟

حرفه؛ دستگیری موبایل‌قاپ

حرفه؛ دستگیری موبایل‌قاپ

مرجع تخصصی رسیدگی به پرونده‌های موبایل‌قاپی اداره‌ هجدهم پلیس آگاهی است؛ جایی که کارآگاهان پلیس به‌طور تخصصی به این پرونده‌ها رسیدگی کرده و سایه‌به‌سایه در تعقیب سارقان گوشی‌های شهروندان هستند. اما در این اداره چه می‌گذرد و کارآگاهان چطور تبهکاران را به دام می‌اندازند؟ سرهنگ محسن حسنی، رئیس اداره هجدهم (اداره مبارزه با موبایل‌قاپی) پلیس آگاهی از افسران باسابقه آگاهی است. او که ازحدود 2سال قبل، ریاست این اداره را برعهده دارد درباره آنچه در آنجا می‌گذرد می‌گوید: اداره هجدهم به‌صورت تخصصی وظیفه‌اش مبارزه با سرقت‌های خشن‌ مانند کیف‌قاپی، موبایل‌قاپی و گردنبندقاپی است.

چه کسانی موبایل‌قاپی می‌کنند؟
او درباره اینکه معمولا چه متهمانی دست به موبایل‌قاپی می‌زنند می‌گوید: معمولا افراد کم‌سن و سال مرتکب موبایل‌قاپی می‌شوند. می‌توان گفت موبایل‌قاپی جرم اول نوجوان‌هاست و روزانه بین 8تا 10پرونده به اداره ما ارسال می‌شود که پرونده‌های مهمی در این زمینه هستند؛ یعنی پرونده‌هایی که شاکیان زیادی دارند و این سرقت‌ها به‌صورت باندی رخ داده‌اند.

طعمه موبایل‌قاپان چه کسانی هستند؟
سرهنگ حسنی درباره اینکه موبایل‌قاپ‌ها معمولا چه کسانی را برای سرقت انتخاب می‌کنند می‌گوید: من معمولا نه‌تنها به اعضای خانواده‌ام، که به دوستان، آشنایان و بستگانم هم هشدارهای لازم را می‌دهم. همیشه می‌گویم که در جاهای خلوت یا حتی شلوغ، گوشی موبایلشان را در دست نگیرند. حتما ملزم‌شان می‌کنم که از هندزفری استفاده کنند. اگر سوار ماشین می‌شوند، حتما شیشه‌ها را بالا بکشند و در ماشینشان را قفل کنند. شاید تکرار این توصیه‌ها، موجب شده که ما تا این لحظه در دام سارقان موبایل‌قاپ گرفتار نشویم. موبایل‌قاپ‌ها معمولا افرادی که این نکات را رعایت نمی‌کنند برای سرقت انتخاب می‌کنند.

موبایل‌قاپی‌های مرگبار
آنطور که رئیس اداره هجدهم پلیس آگاهی تهران می‌گوید همیشه سرقت گوشی به این شکل نیست که موتورسواری گوشی را سرقت و فرار کند گاهی کار به جاهای باریک و حتی قتل کشیده می‌شود. او درباره نمونه‌ای از این حوادث تلخ می‌گوید: حادثه‌‌ای در سال 89 در محله مجیدیه تهران رخ داد. 3پسر نوجوان که مشروبات الکلی مصرف کرده بودند، چاقویی برمی‌دارند و برای موبایل‌قاپی راهی خیابان می‌شوند. آنها در یکی از سرقت‌هایشان سراغ مردی میانسال می‌روند، اما وقتی با مقاومت او روبه‌رو می‌شوند با ضربه چاقو وی را به قتل می‌رسانند. این حادثه یکی از تلخ‌ترین پرونده‌های موبایل‌قاپی بود و 3سارق که تبدیل به قاتل شده بودند، توسط مأموران اداره مبارزه با قتل دستگیر شدند.  پرونده تلخ دیگری هم بود که منجر به سقط جنین یک زن باردار شد. این خانم باردار در حال صحبت با موبایلش بود که سارقان خشن به سمت وی هجوم بردند. آنها سوار بر موتور بودند و گوشی این زن را قاپیدند. او از شدت ترس و اضطراب از حال رفت و جنینش سقط شد.

انگیزه موبایل‌قاپ‌ها
اما مهم‌ترین انگیزه موبایل‌قاپ‌ها چیست؟ سرهنگ حسنی در این‌باره می‌گوید: انگیزه اغلب متهمان اداره هجدهم مالی است. اما متهمانی هم هستند که هیچ مشکل مالی ندارند و فقط برای تجربه هیجان، موبایل‌قاپی می‌کنند. آنهایی هم که انگیزه مالی دارند، بیشتر معتاد هستند و به‌خاطر تهیه پول مواد، دست به سرقت می‌زنند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید