• یکشنبه 11 شهریور 1403
  • الأحَد 26 صفر 1446
  • 2024 Sep 01
یکشنبه 11 شهریور 1403
کد مطلب : 234221
+
-

جوانه‌های امید

ثبت نخستین برد پرسپولیس با حلول نشانه‌هایی از رشد در تیم گاریدو همراه بود

جوانه‌های امید

بهروز رسایلی

بعد از 2تساوی، سرانجام نخستین برد پرسپولیس در لیگ بیست‌وسوم به ثبت رسید؛ یک برد 2گله مهم مقابل فولاد ‌خوزستان که غیر از بهبود شرایط امتیازی سرخپوشان، با نشانه‌های محسوسی از پیشرفت هم همراه بود. چند نکته نویدبخش را در مورد این تیم بخوانید.

   آلکسی گندوز روزبه‌روز بیشتر در قلب هواداران جا باز می‌کند. او اگرچه به‌خاطر قد و قواره‌اش خیلی اهل خروج از دروازه نیست و شاید بعضی توپ‌ها را دوضرب مهار کند اما واکنش‌های سریع و تماشایی‌اش، قابل اعتنا‌ست. گندوز که مرد اول بازی با تراکتور بود، در بازی با فولاد نخستین کلین‌‎شیتش با پیراهن پرسپولیس را به ثبت رساند و در این مسیر یک شوت فوق‌العاده از احسان پهلوان را هم مهار کرد.

   مهرداد محمدی در نخستین بازی برای پرسپولیس فراتر از انتظارات ظاهر شد. او اگرچه کمی خوش‌شانس بود که اوایل مسابقه مرتکب خطای پنالتی نشد اما در ادامه نشان داد می‌تواند یک دفاع چپ استاندارد برای پرسپولیسی‌ها باشد. محمدی در بخش دفاعی به‌خوبی آن جناح را جمع کرده بود و حتی در بخش هجومی‌ هم که معمولا نیمه تاریک کارش به‌حساب می‌آید، چند نفوذ و ارسال خطرناک داشت.

   یکی از خواص جانبی جذب محمدی هم آزاد‌شدن وحید امیری است. قبلا نوشته بودیم که حبس امیری در پست دفاع چپ، پرسپولیس را از مهارت‌های هجومی این بازیکن محروم می‌کند. این مسئله به‌خوبی در بازی با فولاد آشکار شد؛ به‌طوری که امیری نزدیک به دروازه حریف به‌کار گرفته شد، در نیمه‌دوم یک گل زد که برد پرسپولیس را تثبیت کرد و در نیمه‌اول هم روی تیر 2فرصت داشت یک گل دیگر بزند که ضربه سر او روی سانتر تماشایی ایوب‌العملود به گلر ازبکستانی فولاد خورد.

   گاریدو بین دو‌نیمه این مسابقه یک تعویض خوب هم داشت. حضور محمد خدابنده‌لو به جای سینا اسدبیگی، ریتم بازی سرخپوشان را بهتر کرد. اثرگذاری این بازیکن روی گل دوم و پاس دیدنی‌اش برای عیسی آل‌کثیر کاملا مشهود بود. چنین تعویضی طبیعتا برای مربی یک امتیاز محسوب می‌شود. نکته مهم اینکه خدابنده‌لو از فهرست پرسپولیس برای بازی هفته قبل خط خورده بود اما حالا اضافه می‌شود و مورد استفاده هم قرار می‌گیرد. این یعنی مربی گام به گام در حال آشناتر شدن با تیمش است. پس شاید شرایط برای بازیکنی مثل یاسین سلمانی هم به همین شکل پیش برود؛ هافبکی که بازی‌نکردنش در این فصل، به یک معما تبدیل شده و گاریدو مدام در این مورد سؤال‌پیچ می‌شود. به او زمان بدهید.

   مورد آخر هم اینکه بعد از بازی، فیلم گل دوم پرسپولیس در فضای مجازی وایرال شد. این گل روی 11پاس پیاپی و استفاده از بخش زیادی از زمین بازی به ثمر رسید و موجب تحسین مخاطبان و منتقدان شد. شاید بعضی اوقات به‌نظر برسد تیم گاریدو سنگین کار می‌کند اما توجه به چنین برش‌هایی از نمایش سرخپوشان نشان می‌دهد تیم مربی اسپانیایی دارد پیشرفت می‌کند. طبیعتا حالا هواداران با امید و دلگرمی بیشتری به کادرفنی تیم‌شان زمان خواهند داد.

با درخشش وحید و خارجی‌ها
وحید امیری نخستین بازیکن پرسپولیس شد که در این فصل نمره بالاتر از 8 می‌گیرد. شماره19 پرسپولیس و کاپیتان سرخپوشان در 3بازی گذشته، در بازی با فولاد بالاخره پایش به گلزنی باز شد و از متریکا هم نمره8.07 را دریافت کرد. بهترین بازیکن پرسپولیس در 2بازی ابتدایی ایوب العملود بود که در بازی اول نمره 7.64 و در بازی دوم نمره7.50 را از متریکا دریافت کرد. مدافع مراکشی مقابل ذوب‌آهن برترین بازیکن زمین بود و در بازی با تراکتور هم بعد از الکسی گوندوز دومین بازیکن برتر سرخپوشان شد. اما هیچ‌یک از قرمزها در این دو مسابقه نمره‌ای بالاتر از 8 نگرفته بودند که این طلسم هفته سوم و در بازی با فولاد شکسته شد. وحید امیری در این مسابقه 90دقیقه کامل در زمین بود، 59لمس توپ داشت، 80درصد پاس‌هایش سالم به مقصد رسید، 3پاس کلیدی داد و 2شوت زد که هر دو داخل چارچوب بودند و یکی از آنها تبدیل به گل شد. امیری با این کارنامه نمره8.07 گرفت تا بالاتر از خارجی‌های پرسپولیس به‌عنوان بهترین بازیکن میدان انتخاب شود. این خارجی‌ها به‌ترتیب اوستون اورونوف و ایوب العملود بودند که به‌ترتیب نمره‌های 7.94 و 7.57 گرفتند و نمراتشان از بازیکنان ایرانی بالاتر بود. در خط دفاعی پرسپولیس بعد از ایوب العملود بالاترین امتیاز به میلاد محمدی تازه‌وارد رسید و زوج دفاع میانی پایین‌ترین امتیازها را داشتند.
پرسپولیس در این مسابقه 57.1درصد مالکیت توپ داشت و به فوتبال مالکانه‌اش در لیگ برتر ادامه داد. سرخپوشان 446پاس با دقت 79.6درصد ردوبدل کردند و بر حریفی چیره شدند که 313پاس با دقت 67.4درصد داشت. قرمزها در تعداد شوت 9-9 با حریف به تساوی رسیدند اما در شوت‌های داخل چارچوب برتری 4 بر یک داشتند. 4شوت داخل چارچوب میزبان را سینا اسدبیگی، وحید امیری و اوستون اورونوف (2شوت) زدند که در نهایت ضربات اورونوف و امیری تبدیل به گل شدند. تنها شوت داخل چارچوب فولاد هم توسط احسان پهلوان به سمت دروازه گوندوز زده شد که گلر الجزایری به زیبایی آن را دفع کرد. امید گل پرسپولیس در این میدان 1.50 و امید گل فولاد فقط 0.38 بود که نشان از برتری کامل سرخپوشان و شایستگی آنها برای پیروزی دارد. امتیازات این مسابقه که در سایت متریکا به ثبت رسیده، نمره تیم پرسپولیس را 8.2 از 10 و نمره فولاد را 6.2 از 10منظور کرده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید