• یکشنبه 11 شهریور 1403
  • الأحَد 26 صفر 1446
  • 2024 Sep 01
شنبه 10 شهریور 1403
کد مطلب : 234125
+
-

تنهاترین جواد

شکست غیرمنتظره در اهواز نکونام را در سخت‌ترین شرایطش روی نیمکت استقلال قرار داده است

تنهاترین جواد

بهروز رسایلی

  اولین شکست استقلال در فصل جدید، خیلی زودتر از انتظارها به ثبت رسید. شاگردان جواد نکونام در یک بازی پرحاشیه با یک گل مقابل استقلال‌خوزستان شکست خوردند تا نکونام تنها در یک‌قدمی رکورد بازی‌های بدون شکست فرهاد مجیدی روی نیمکت این تیم متوقف شود. این مسابقه، «بازنده» زیاد داشت؛ از سازمان لیگ که بازی را در زمین ثالث و تحت شرایطی کاملا غیراستاندارد برگزار کرد تا برخی بازیکنان مثل رامین رضاییان که بدترین نمایش خود را از زمان حضور در استقلال ارائه داد و حسین حسینی که برای سومین بازی پیاپی موفق به ثبت کلین‌شیت نشد. با این حال، قطعا بزرگ‌ترین بازنده شب جنجالی اهواز، جواد نکونام بود؛ به دلایل مختلف.

   شکست حیثیتی
شاید جواد نکونام ترجیح می‌داد شکستی چنین ناگوار را در هر نقطه‌ای از ایران زمین تجربه کند، غیر از اهواز. او در شهری زانو زد که به‌خاطر کم و کیف ترک آن، با انبوهی از انتقادات مواجه شده بود. وقتی جواد در آستانه بازی حساس فولاد با الهلال عربستان به بهانه‌های واهی از هدایت تیم خوزستانی کناره گرفت، باید می‌دانست که این ابهام تا ابد در کارنامه‌اش می‌ماند. پیش از بازی اخیر هم، مخصوصا به‌خاطر تقاضای استقلال خوزستان برای برگزاری مسابقه در ورزشگاه فولاد، جوی راه افتاد که آن داستان دوباره به مردم یادآوری شد. بنابراین بازی برای نکونام جنبه حیثیتی پیدا کرد تا شکست پنجشنبه‌شب دردناک‌تر هم بشود. از اتفاقات حیرت‌انگیز ورزشگاه اهواز به هیچ‌وجه دفاع نمی‌کنیم. آن همه پرتاب بطری و سنگ واقعا جالب نیست‌ اما حتی مقصر تحت فشار قرار‌گرفتن استقلال در این شهر هم شخص نکونام و سابقه منفی‌اش در خوزستان بود.

   ناکامی فنی
اصل مسئله این است؛ فصل گذشته استقلال غالبا فوتبال خوبی بازی نمی‌کرد و هر زمان این مسئله به بحث گذاشته می‌شد، جواد و مدافعانش از نیروی انسانی ضعیف تیم به‌عنوان توجیه استفاده می‌کردند. همان زمان هم به‌نظر می‌رسید در مورد بی‌مهره‌بودن استقلال اغراق می‌شود، با این حال امسال دیگر چنین استدلالی به‌هیچ‌وجه قابل‌قبول نخواهد بود. استقلال یکی از توفانی‌ترین تابستان‌هایش را پشت سر گذاشته و تیمی کهکشانی تقدیم کادرفنی کرده است؛ به قدری که قرارداد برخی بازیکنان به‌طور یک‌طرفه فسخ می‌شود. حالا نکونام با این همه ستاره چطور فوتبال بازی می‌کند؟ آنها شمس‌آذر را به‌سختی و با چاشنی شانس بردند، مقابل ملوان با اشتباهات داوری از شکست گریختند و نهایتا مقابل استقلال خوزستان طعم تلخ باخت را چشیدند؛ در روزی که نمایش گنگ و بی‌برنامه این تیم بدجوری توی ذوق می‌زد.

   فروپاشی جایگاه
مجموعه این مسائل باعث شده جواد نکونام از زمان حضور در استقلال در تنهاترین موقعیت خود قرار بگیرد. بلافاصله بعد از گل استقلال خوزستان، در اهواز شعار «حیاکن، رهاکن» علیه او سر داده شد و بعد از پایان بازی هم ده‌ها هزار کامنت و پست و توییت با محوریت ضرورت اخراج او به انتشار رسید. فعلا لیگ تعطیل شده و فرصت اغواکننده 2هفته‌ای پیش روی مدیران باشگاه است که کادرفنی را عوض کنند، اما حتی اگر نکونام از این برزخ هم بگریزد، در ادامه راه کار سختی برای بهبود پایگاهش بین هواداران خواهد داشت. انتظارات از این تیم استقلال خیلی بالاتر از چیزی است که او فعلا ارائه داده.

ناکامی جواد پشت سد فرهاد
تیم نکونام در همه آمارها بر میزبانش برتری داشت اما بعد از 372روز باخت تا در آستانه شکستن رکورد فرهاد مجیدی متوقف شود
آنالیزهای بازی استقلال تهران با استقلال خوزستان نشان می‌دهد تیم جواد نکونام در حالی مغلوب حریفش شده که تقریبا در تمامی آمارها قوی‌تر از حریف عمل کرده و برتر از میزبان بوده است. آبی‌های تهران درحالی‌که به امید گل بالاتر از یک رسیده بودند، هیچ گلی نزدند و تیم میزبان در حالی به گل رسید که امید گلش از 0.40 فراتر نرفته بود. اهوازی‌ها با همین 0.40 به گل برتری رسیدند و استقلال تهران با امید گل 1.13موفق به گلزنی نشد. درحالی‌که همواره درباره تیم نکونام این ذهنیت وجود دارد که فقط روی ضربات ایستگاهی قادر به موقعیت‌سازی است، این تیم در اهواز 0.90 از امید گلش را در جریان بازی و فقط 0.23 از آن‌را روی ضربات ایستگاهی ایجاد کرد. تهرانی‌ها همچنین 63درصد مالکیت توپ داشتند و 550پاس ردوبدل کردند که در مقابل 37درصد مالکیت توپ و 299پای تیم میزبان آمار قابل‌توجهی است. استقلال تهران در تعداد شوت هم برتری 9 بر 6 داشته اما در شوت‌های داخل چارچوب، 2تیم با نتیجه 2-2 مساوی بوده‌اند که از این 4شوت فقط ضربه تیوی بیفوما تبدیل به گل شد.
تیوی بیفوما که اهل کنگو و خرید جدید استقلال‌خوزستان است در 2مسابقه قبلی اصلا بازی نکرده بود و این تازه نخستین حضورش در لیگ برتر ایران بود. او در این مسابقه هم فقط 17دقیقه بازی کرد اما در همین 17دقیقه با 6بار لمس توپ و یک شوت که همان یکی تبدیل به گل شد، به نمره 7.63 رسید و برترین بازیکن میدان شد. بعد از این بازیکن، نفرات دوم و سوم این میدان هم از تیم استقلال خوزستان بودند. علی هلیچی با نمره7.61 و اسماعیل بابایی با نمره7.50 دو بازیکنی بودند که به همراه بیفوما 3بازیکن برتر این میدان را تشکیل دادند. بهترین بازیکن استقلال تهران در این بازی اندونگ بود که با 77‌لمس توپ و دقت پاس 89.2درصد به نمره7.37 رسید. او بداقبال بود که نخستین حضورش در ترکیب اصلی استقلال با شکست این تیم بعد از 29بازی توأم شد. نکونام در آستانه رسیدن به رکورد 30بازی بدون شکست بود که قبلا فرهاد مجیدی با استقلال به جا گذاشته است. او اگر از اهواز هم بدون شکست برمی‌گشت، می‌توانست هفته آینده از رکورد مجیدی هم بگذرد اما با این باخت غیرمنتظره حتی نتوانست با این رکورد مساوی کند؛ یک سرنوشت عجیب که باعث شد بخش زیادی از هواداران استقلال در فولادآره‌نا به شعار علیه نکونام و تشویق فرهاد مجیدی بپردازند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید