• یکشنبه 11 شهریور 1403
  • الأحَد 26 صفر 1446
  • 2024 Sep 01
پنج شنبه 8 شهریور 1403
کد مطلب : 233970
+
-

دوباره پاریس

بازی‌های پارالمپیک دیشب افتتاح شد و از امروز ورزشکاران کار خود را آغاز خواهند کرد

بازی‌های پارالمپیک2024 دیشب به‌طور رسمی در پاریس آغاز شد و از امروز هم رقابت ورزشکاران آغاز می‌شود. ایران 65 ورزشکار در این بازی‌ها دارد که قرار است در 10رشته رقابت کنند. امروز، در روز اول نمایندگان ایران در تکواندو و تیروکمان مسابقه می‌دهند.

    تکواندوکاران جوان
تکواندوي ایران برای بار دوم پارالمپیک را تجربه می‌کند. آنها در نخستین حضور صاحب یک طلا و 2نقره شد. این دوره هم همه منتظر مدال آنها هستند. امروز مریم عبدالله‌پور در وزن 47-کیلوگرم و زهرا رحیمی‌ در وزن 52-‌کیلوگرم در کلاس K44 تکواندو مبارزه می‌کنند. عبدالله‌پور 17ساله مدال طلای قهرمانی آسیا در سال‌های 2024، 2023 و 2022، طلای قهرمانی اروپای2023 و برنز بازی‌های پاراآسیایی2022 را دارد. طبق قرعه‌‌کشی او امروز در دور اول استراحت می‌کند و در دور دوم منتظر برنده دیدار کامرون و پرو می‌نشیند. زهرا رحیمی هم فقط 15سال دارد و فقط 2مسابقه بین‌المللی را تجربه کرده؛ یک طلا از مسابقات قهرمانی آسیا گرفته و یک نقره از جام ریاست فدراسیون جهانی. رحیمی امروز در دور اول باید با شائوگیان از چین مبارزه کند و اگر برنده دیدار باشد، با ماچادو برزیلی برای رسیدن به نیمه‌نهایی مبارزه می‌کند. مسابقه هر دوی این نفرات از ساعت11:30 آغاز می‌شود.

    تیرهای مدال‌آور
سمیه رحیمی، فاطمه همتی، غلامرضا رحیمی، محمدرضا عرب‌‌عامری، هادی نوری‌ و علی‌سینا منشازاده نمایندگاه ایران در تیراندازی با کمان هستند و امروز مسابقه دارند. در بخش ریکرو، غلامرضا و سمیه رحیمی و عرب‌عامری رقابت می‌کنند. غلامرضا طلای بازی‌های ریو را دارد. بقیه نفرات هم در کامپوند به مصاف حریفان می‌روند. تیراندازان برای پنجمین‌بار بازی‌های پارالمپیک را تجربه می‌‌کنند و از دوره‌های قبل 4طلا، 3نقره و 2مدال برنز دارند. تیراندازان امروز از ساعت14:30 در مرحله مقدماتی تیر می‌زنند و اگر نمره خوبی بیاورند، فردا در مرحله یک‌شانزدهم نهایی رقابت می‌کنند.

    جمعه پرترافیک
جمعه روز شلوغی برای کاروان ایران است. علاوه بر ورزشکاران تیراندازی با کمان که امیدوارند در روز دوم به مسابقاتشان ادامه دهند، نفرات دیگری هم هستند که رقابت را آغاز می‌کنند. رقیه شجاعی در پاراتیراندازی و در تفنگ‌ بادی ایستاده 10متر کلاس SH1 مسابقه می‌دهد. رقابت او از ساعت10:30 آغاز می‌شود و اگر به فینال برسد، ظهر و از ساعت13:15 می‌توانیم منتظر مدالش باشیم. سیدمحمدرضا میرشفیعی در تپانچه بادی 10متر و در کلاس SH1 مسابقه دارد. او ساعت12:45 استارت می‌زند و اگر تیرش به خطا نرود، ساعت15:30 در فینال حاضر می‌شود. پاراتیراندازی با سابقه حضور در 7دوره بازی‌ها، 5مدال طلا و 2مدال برنز دارد.
در تکواندو سعید صادقی در وزن 63-کیلوگرم و کلاس K44 مسابقه می‌دهد. صادقیان 32ساله است و مدال نقره پاراآسیایی2022 و طلا، نقره و برنز جهانی را دارد. او در دور اول با سالمون جگیری از جزایر سلیمان روبه‌رو می‌شود و در دور دوم ناتان تورگواتو از برزیل حریف اوست.
از ساعت 12:44 شاهین ایزدیار و سینا ضیغمی‌نژاد فردا هم در 100متر قورباغه و کلاس SB9 مسابقه می‌دهند. آنها هرچند در بازی‌های پارآسیایی دست پر بوده‌اند و یک سبد طلا و نقره داشته‌اند اما هنوز در پارالمپیک به مدال نرسیده‌اند. شاهین دومین پارالمپیک را تجربه می‌کند و سینا نخستین را.
فردا 3نفر هم در دوومیدانی مسابقه دارند. پرستو حبیبی  که در پرتاب کلاب و کلاس F32 رقابت می‌کند، در بازی‌های پاراآسیایی هانگژو طلا و نقره گرفته. حامد امیری که در پرتاب وزنه و کلاس F55 مسابقه می‌دهد، طلای توکیو و نقره ریو را دارد. ظفرذاکر هم  در رشته امیری رقابت می‌کند. او نقره بازی‌های پاراآسیایی هانگژو را دارد ولی برای اولین‌بار است که به پارالمپیک می‌رود. در  پارالمپیک‌ها بیشترین مدال‌های ایران را دوومیدانی گرفته  است.
فردا تیم ملی والیبال نشسته‌ هم نخستین بازی‌‌اش را انجام می‌دهد. حریف اول اوکراین است و بازی هم از ساعت15:30 شروع می‌شود. از بازی‌های 1988 سئول که ایران در بازی‌های پارالمپیک حاضر شده،  والیبال‌  همیشه روی سکو بوده است؛ 7بار روی سکوی قهرمانی رفته و فقط در بازی‌های لندن و آتن، رقابت آخر را باخته و نقره گرفته است. این تیم این دوره هم امید اول طلای کاروان است. برزیل و آلمان حریف بعدی تیم در مرحله مقدماتی هستند.
گلبال دومین رشته تیمی است که برای ایران سهمیه گرفته است. این تیم برای چهارمین‌بار به پارالمپیک رفته ولی قبل از این نتایج درخور توجهی به‌دست نیاورده است. فردا در مرحله مقدماتی تیم ایران ساعت14:45با میزبان بازی‌ها روبه‌رو می‌شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید