• یکشنبه 11 شهریور 1403
  • الأحَد 26 صفر 1446
  • 2024 Sep 01
پنج شنبه 8 شهریور 1403
کد مطلب : 233961
+
-

چرا 5مدال طلاي نجوم مهم است؟

چرا 5مدال طلاي نجوم مهم است؟

فهیمه طباطبایی؛ روزنامه‌نگار

قطعا تا حالا اين خبر را شنيده‌ايد كه 5‌دانش آموز ايراني كه يكي از آنها دختر بوده در هفدهمين المپياد جهاني نجوم و اختر فيزيك 5‌مدال طلا گرفتند. «آریا کرداری»، «آروین رسول‌زاده»، «حنانه خرم‌دشتی»، «محمدمهدی کشاورزی» و «علی نادری لردجانی» مدال آوران ايراني بودند كه روز گذشته به كشور بازگشتند. اما چرا اين 5 مدال ارزشمند‌ است؟
  اول اينكه در المپياد جهاني نجوم و اختر فيزيك، مدال طلا به كساني داده مي‌شود كه نمره‌شان بيش از 90‌درصد 3نفر اول باشد. اما جالب اينكه هر 5 دانش‌آموز ما از نخبگاني هستند كه ميانگين نمراتشان از 245شركت‌كننده در اين مسابقات بيشتر بوده است.
  دومين دليل ارزشمند بودن اين مدال به كشورهاي شركت‌كننده در اين مسابقات برمي‌گردد. در ميان 53 كشور شركت‌كننده، اسامي كشورهايي مانند كانادا، انگلستان، مجارستان، سنگاپور، آمريكا و آلمان ديده مي‌شود كه بيشترين سرانه مالي آموزشي را دارند و جزو سيستم‌هاي آموزشي برترند. دانش‌آموزان كشور ما با اين وجود توانسته‌اند بالاتر از دانش‌آموزان اين كشورها قرار بگيرند.
  سومين علت به تاريخچه اين المپياد كه از  سال 2007 در حال برگزاري است، برمي‌گردد. دانش‌آموزان ما در همه اين‌ سال‌ها در اين رشته خوش درخشيده‌اند و به طور نمونه سال گذشته 3مدال طلا و 2مدال نقره كسب كرده بودند.
   و آخر اينكه با همه حرف و حديث‌هايي كه درباره وضعيت علمي و آموزشي نوجوانان دهه هشتادي گفته مي‌شود، آنها در ماه اخير با كسب چندين مدال در المپيك ورزشي و بعد از آن در المپياد كامپيوتر و نجوم نشان دادند كه پرچم ايران را همچون پيشينيان خود در جهان بلند و پرافتخار نگه داشته‌اند.

این خبر را به اشتراک بگذارید