• یکشنبه 11 شهریور 1403
  • الأحَد 26 صفر 1446
  • 2024 Sep 01
چهار شنبه 7 شهریور 1403
کد مطلب : 233915
+
-

به‌زودی شاهد کاهش نرخ ارز خواهیم بود

دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق با اشاره به اینکه در چند روز آتی نرخ ارز کاهش خواهد یافت گفت: هیجانات بازار ارز تخلیه شده است.
جهانبخش سنجابی شیرازی، دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق با اشاره به نوسانات نرخ ارز گفت: کارشناسان و فعالان اقتصادی می‌دانند که نرخ ارز از عوامل متعددی تأثیر می‌پذیرد که بخشی از این عوامل اقتصادی و بخشی دیگر غیراقتصادی است.
وی اظهار داشت: در حوزه عوامل غیراقتصادی، مهم‌ترین عاملی که بر نرخ ارز تأثیر می‌گذارد انتظارات تورمی است و هرگونه فعل و انفعال سیاسی، امنیتی، اجتماعی و حتی عوامل شبه‌اقتصادی می‌تواند انتظارات تورمی را افزایش یا کاهش دهد.
دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق تصریح کرد: در گذشته با ایجاد التهابات سیاسی-نظامی، اقتصاد و بازارهای مالی ایران به‌شدت دچار نوسان می‌شد و افزایش نرخ‌ها غیرقابل برگشت بود، اما در 2سال اخیر به‌دلیل مدیریت مناسب بازار و انتظارات، این نوسانات هیجانی قابل کنترل شده است. لذا پس از مدت کوتاهی، با کاهش التهاب و هیجانات، اقتصاد و بازارها به نقطه تعادلی خودشان بازمی‌گشتند.
این فعال اقتصادی عنوان کرد: در آخرین مورد با شهادت اسماعیل هنیه در تهران نرخ ارز شروع به رشد کرد، اما پس از اینکه هیجانات تخلیه شد نرخ آن به کانال‌های قبلی خود بازگشت و در حال حاضر نیز شاهد روند کاهشی نرخ‌ها در بازار هستیم.
سنجابی تصریح کرد: در این حوادث سیاسی، عواملی بر رشد انتظارات تورمی به‌صورت غیرمنسجم و غیرمنطقی تأثیر می‌گذارد که شامل بازارگردانی بازارسازهای غیررسمی و شبه‌رسمی است. این بازارگردان‌ها سفته‌بازانند که به‌دنبال اخلال و نوسان‌گیری در بازار ارز هستند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :
معجزه نمی‌خواهیم
نقل قول خبر/پیگیر وعده‌های شهرداری خواهیم بود