• یکشنبه 11 شهریور 1403
  • الأحَد 26 صفر 1446
  • 2024 Sep 01
چهار شنبه 7 شهریور 1403
کد مطلب : 233832
+
-

ممکن است تایرکارکرده را به‌عنوان تایر نو بفروشند؟

نکته
ممکن است تایرکارکرده را به‌عنوان تایر نو بفروشند؟

در خودروهای سنگین، بحث آج‌گذاری مجدد «Retreadingl» و شیارگذاری مجدد «Regrooving» تایر وجود دارد. ریتردینگ به این معنی است که تایرهای خودروهای سنگین را بعد از مدتی کار کردن، «ترد» یا آج کارکرده تایر را جدا کرده و آج نو را در یک لایه جدید به حلقه تایر اضافه می‌کنند. در بعضی تایرها نیز این امکان وجود دارد که پس از مدتی کارکرد شیارگذاری مجدد انجام شود؛ به این صورت که شیارهای قبلی را عمیق‌تر می‌کنند و البته این امکان برای هر تایری وجود ندارد. اصطلاح Regroovable (دارای قابلیت شیارگذاری مجدد) روی تایرهایی که امکان شیارگذاری مجدد دارند، حک شده است اما این بازسازی‌کردن درباره تایرهای خودروهای سواری مرسوم نیست.
تایرهای بازسازی‌شده در اکثر بازارهای دنیا وجود دارند و اصلا به‌عنوان تایر نو فروخته نمی‌شوند؛ ولي در کشوری مثل پاکستان این کار را روی تایرهای سواری انجام می‌دهند و با نوار‌پیچ‌کردن تایر آن را به‌عنوان تایر نو به فروش مي‌رسانند. در کشور خودمان نیز بعضا شیارگذاری مجدد روی تایر‌های سواری انجام می‌شود، اما با عنوان تایر دست‌دوم به فروش می‌رسد.

چگونه تایر نو را از دست‌دوم تشخیص بدهیم؟
برای مثال در 6 قسمت از داخل شیارهای تایر یک‌سری خطوط بین‌شیاری وجود دارد که به آنها TWI یا شاخص رفتگی آج تایر گفته می‌شود که شاخص میزان فرسایش در تایر است. اگر کسی درخصوص تایر آموزش دیده باشد می‌تواند از روی این TWI تشخیص بدهد که میزان عمق آج تایر خریداری شده در حد متفاوت است یا خیر. مصرف‌کننده تایر نیز بعد از کارکرد تایر، با نگاه کردن به سطح آن می‌تواند متوجه ساییدگی تایر با توجه به این شاخص شود.وقتی به‌صورت غیراصولی شیارگذاری انجام شود این خطوط از بین می‌رود و مشخص می‌شود که تایر دست‌دوم است. از سوی دیگر تایر آج‌گذاری شده کاملا مشخص است و ‌باید روی دیواره تایر نیز مشخص شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید