• یکشنبه 11 شهریور 1403
  • الأحَد 26 صفر 1446
  • 2024 Sep 01
شنبه 3 شهریور 1403
کد مطلب : 233575
+
-

شرکای نفتی نسل‌کشی در غزه را بشناسید

روزنامه گاردین در گزارشی اختصاصی به نقل از کارشناسان حقوقی نوشته: کشورهایی که با صادرات نفت و گاز به اراضی اشغالی به اسرائیل در تداوم جنگ غزه کمک می‌کنند می‌توانند به شراکت در جنایت‌های جنگی این رژیم متهم شوند. در این گزارش آمده:
  برخی از کشورهایی که کنوانسیون‌های نسل‌کشی و ژنو را امضا کرده‌اند، جنگ غزه را شعله‌ور می‌کنند.
  از روزهای آغازین جنگ غزه در اکتبر سال 2023، حداقل 4تانکر سوخت جت آمریکایی که عمدتا برای هواپیماهای نظامی استفاده می‌شود، به سرزمین‌های اشغالی ارسال شده است.
  تقریبا ۸۰ درصد از سوخت جت، گازوئیل و سایر فرآورده‌های نفتی تصفیه‌شده آمریکا در‌ ماه گذشته به اراضی اشغالی ارسال شده است.
  برخی کشورهای دیگر ازجمله جمهوری آذربایجان، قزاقستان، گابون، نیجریه، برزیل و به تازگی جمهوری کنگو و ایتالیا، حدود ۴.۱ میلیون تن نفت خام به اراضی اشغالی صادر کرده‌اند.
  گزارشگر حقوق بشر سازمان ملل در فلسطین اشغالی گفته دلایل محکمی وجود دارد که ارسال محموله‌های نفت و گاز از جمله از آمریکا به اراضی اشغالی نقض کنوانسیون ژنو بوده است.
  شائبه نقش کشورهای صادرکننده نفت و گاز به اراضی اشغالی در نسل‌کشی غزه زمانی تقویت می‌شود که درنظر بگیریم تل‌آویو شدیدا به واردات نفت خام و نفت تصفیه شده برای عملیات‌ نظامی جنگنده‌ها، تانک‌ها و سایر وسایل نقلیه نظامی خود نیازمند است.
  حتی بولدوزرهایی که در تخریب و پاکسازی خانه‌های فلسطینی و باغ‌های زیتون در کرانه باختری مورد استفاده قرار می‌گیرند نیز از فرآورده‌های نفت و گاز وارداتی استفاده می‌کنند.

کشورهایی که از ابتدای جنگ غزه بیشترین صادرات نفت و گاز را به اراضی اشغالی داشته‌اند:
   جمهوری آذربایجان
  قزاقستان
  گابون
  برزیل
  نیجریه
  جمهوری کنگو
  ایتالیا

شرکت‌هایی که بیشترین صادرات نفت و گاز را به اراضی اشغالی داشته‌اند:
  بریتیش پترولیوم       شورون
  اکسون موبیل     توتال اینجینیرز
  شل          انی

این خبر را به اشتراک بگذارید