• یکشنبه 11 شهریور 1403
  • الأحَد 26 صفر 1446
  • 2024 Sep 01
پنج شنبه 1 شهریور 1403
کد مطلب : 233540
+
-

نقص ترمز و شیب زیاد؛ عامل مرگ 28زائر پاکستانی

حادثه
نقص ترمز و شیب زیاد؛ عامل مرگ 28زائر پاکستانی

نقص فنی و شیب زیاد جاده علت اصلی واژگونی مرگبار اتوبوس زائران پاکستانی اعلام شد. در این حادثه که در محور دهشیر-یزد رخ داد، ٢٨نفر کشته و ٢٣نفر زخمی‌ شدند.
به گزارش همشهری، شامگاه سه‌شنبه، اتوبوس حامل 51زائر پاکستانی که راهی عراق بود، در حال عبور از محور دهشیر به یزد گرفتار حادثه‌ای هولناک شد. شیب زیاد این جاده از یک طرف و خالی کردن ترمز اتوبوس از طرف دیگر باعث شد که هر لحظه بر سرعت اتوبوس افزوده شود؛ در حالی که راننده قادر به کنترل آن نبود. در نهایت نیز در ساعت۲۱:۴۸ این اتوبوس مسافربری که با سرعت زیاد از مسیر منحرف شده بود، روبه‌روی پاسگاه دهشیر، از توابع شهرستان تفت واژگون شد و ناگهان آتش گرفت. به‌دنبال این حادثه، تیم‌هایی از پلیس، اورژانس،هلال‌احمر و آتش‌نشانی راهی محل حادثه شدند. امدادگران به‌سرعت دست‌ به ‌کار شدند و همزمان با اطفای حریق اتوبوس، عملیات انتقال مصدومان به بیمارستان نیز آغاز شد. در حالی ‌که اتوبوس دچار حریق شده بود، امدادگران از طریق سقف، تلاش برای خارج کردن مسافران را آغاز کردند. هرچند آنها موفق شدند بسیاری از مسافران و مجروحان را از داخل اتوبوس بیرون بکشند، اما بررسی‌ها نشان می‌داد که تعداد زیادی از مسافران در این حادثه جان خود را از دست داده‌اند.
مصدومانی که از اتوبوس بیرون کشیده شده بودند به بیمارستان‌های تفت و ابرکوه انتقال یافتند و این در حالی بود که 28نفر در این حادثه جان باخته بودند و اجسادشان توسط امدادگران از اتوبوس خارج شد. در بررسی‌های اولیه مشخص شد که این اتوبوس به‌رغم اینکه تنها 5سال از ساخت آن گذشته بود، به‌دلیل ناآشنایی راننده با مسیر و نقص فنی، دچار مشکل در سیستم ترمز شده و این حادثه را رقم زده بود.

مبدأ: لارکانا
سیداطهر شمسی، مسئول کاروانی که از لارکانا در استان سند پاکستان به‌ سوی کربلا حرکت کرده بود، گفت: ما با 2اتوبوس از پاکستان برای شرکت در مراسم اربعین در عراق به راه افتادیم ، از مرز عبور کردیم و از سیستان و بلوچستان به ‌سوی مرز چذابه در خوزستان در حرکت بودیم. وی افزود: در 20کیلومتری محل حادثه متوجه تغییر حالت در حرکت اتوبوس جلویی شدیم. اتوبوس با سرعت به جلو می رفت و نمی‌توانست توقف کند و ناگهان دیدیم که واژگون شد.

مکث
علت حادثه

به‌دنبال این حادثه، بررسی‌های کارشناسان پلیس برای مشخص شدن علت حادثه آغاز و مشخص شد که اتوبوس دچار نقص فنی در سیستم ترمز شده است. سردار سیدتیمور حسینی، رئیس پلیس راهور فراجا با ابراز تأسف فراوان از وقوع این حادثه دلخراش گفت: براساس آخرین گزارش‌های دریافتی و بررسی‌های اولیه کارشناسان پلیس راهور، نقص فنی در سیستم ترمز و شیب زیاد محور از عوامل اصلی وقوع این حادثه تلخ بوده است. به‌دنبال این حادثه بسیاری از مصدومانی که به بیمارستان منتقل شده بودند، مرخص شدند و در یکی از هتل‌های یزد اسکان یافته‌اند.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید