• یکشنبه 11 شهریور 1403
  • الأحَد 26 صفر 1446
  • 2024 Sep 01
پنج شنبه 1 شهریور 1403
کد مطلب : 233475
+
-

۱۰مشاهده مستقیم یوز در یوزکنام پل ابریشم

معاون محیط‌زیست طبیعی و تنوع‌زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: به‌دنبال حفاظت صورت گرفته و ایجاد امنیت در منطقه یوزکنام پل ابریشم در محدوده توران از زمستان سال گذشته تاکنون ۱۰فقره مشاهده مستقیم یوز توسط همیاران مستقر در منطقه یا مردم محلی گزارش شده که اتفاق و خبر خوبی برای حفاظت از این گونه ارزشمند است.
حسن اکبری افزود: خیلی مهم است که بتوانیم فضاهای امن مناسبی را خارج از منطقه حفاظت‌شده توران برای یوزها ایجاد کنیم؛ برای این کار تلاش‌های زیادی صورت گرفته که یکی از آنها همکاری با بخش خصوصی است. بر این اساس برای بخشی از محدوده‌های جنوب‌شرقی توران تفاهمنامه‌ای را با بخش خصوصی امضا کردیم و آنجا تعدادی نیرو را بخش خصوصی جذب کرده و حفاظت را تقویت کردیم.
او ادامه داد: برای جبران کمبود طعمه در این منطقه نیز اقداماتی انجام دادیم؛ ازجمله آنها، در منطقه جنوب‌شرق توران برنامه تکثیر طعمه یوزها مانند آهو، قوچ و میش را با همکاری بخش خصوصی در دست اجرا داریم که امیدواریم به‌زودی طعمه‌هایی که با اصول محیط‌زیستی و تحت نظارت سازمان محیط‌زیست در شرایط تقریبا نیمه‌وحشی تکثیر می‌شوند، در طبیعت رها‌سازی‌ شوند تا وضعیت جنوب‌شرقی توران هم برای یوزها امن شود و هم طعمه مناسبی در اختیارشان قرار گیرد که بتواند بخشی از جمعیت گونه به آن سمت برود؛ البته فکر می‌کنم اگر روند حفاظتی‌‌ای که در آن منطقه آغاز شده با همین جدیت پیش برود، یک تا دو سال زمان می‌برد تا منطقه برای یوز امن شود.
وی به ایرنا گفت: در سمت شمال توران هم اقداماتی را آغاز کرده‌ایم. در قالب یک تفاهمنامه با استانداری‌های خراسان شمالی و سمنان و 2اداره کل محیط‌زیست این استان‌ها و بخش خصوصی، قرار شد حداقل ۸ نیرو در قالب همیار محیط‌بان با امکانات مناسب در محدوده زیستگاه‌های آزاد شمال توران و جنوب غرب میاندشت در منطقه یوزکنام پل ابریشم مستقر شوند و کار حفاظت را انجام دهند؛ این قسمت منطقه بسیار مهمی است و بخش زیادی از مشاهدات یوزپلنگ در آنجا بوده است.
محدوده حفاظت مشارکتی یوزکنام پل ابریشم با وسعتی بالغ بر ۴۰۰هزار هکتار، منطقه‌ای غیرحفاظت شده است که بین ذخیره‌گاه زیست‌کره توران، پناهگاه حیات‌وحش میاندشت و منطقه حفاظت‌شده خوش‌ییلاق در پهنه جغرافیایی استان‌های سمنان، خراسان شمالی و خراسان رضوی قرار دارد. با توجه به اینکه این منطقه یکی از مهم‌ترین محدوده‌های حال حاضر حیات و زادآوری گونه در معرض خطر انقراض یوزپلنگ به شمار می‌آید، از زمستان سال قبل انجمن صنفی حفاظتگاه‌های خصوصی حیات‌وحش پس از انعقاد توافقنامه رسمی با سازمان حفاظت محیط‌زیست و استانداری‌های سمنان و خراسان شمالی، حفاظت این محدوده را عهده‌دار شد.
گزارش‌ها و مستندات ثبت شده در چند ‌ماه گذشته، حاکی از چندین بار مشاهده یوزپلنگ در این محدوده است که این موضوع موجب دلگرمی کارشناسان و علاقه‌مندان به حیات‌وحش و یوزپلنگ ایرانی به بقای این گونه در معرض انقراض شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید