• یکشنبه 11 شهریور 1403
  • الأحَد 26 صفر 1446
  • 2024 Sep 01
یکشنبه 28 مرداد 1403
کد مطلب : 233109
+
-

استقبال پرشور از گرم‌ترین اربعین

استقبال پرشور از گرم‌ترین اربعین

6روز دیگر تا اوج مراسم پیاده‌روی اربعین و یکی از بزرگ‌ترین اجتماعات انسانی در کنار مزار شهیدان کربلا باقی‌مانده و میزان فعالیت دست‌اندركاران این آیین بزرگ مذهبی و تلاش برپاکنندگان موکب‌های این مراسم برای برگزاری هر چه باشکوه‌تر این آیین در سطح بالایی قرار دارد. گزیده‌ای ازمهم‌ترین رویدادها درباره این ایام را با هم مرور می‌کنیم.

میزان ارز و کالای مجاز برای زائران اربعین
گمرک ایران، مقررات گمرکی ویژه زائران اربعین‌۱۴۰۳ را براساس «شیوه نامه اربعین‌۱۴۰۳» منتشر کرد که به شرح ذیل است: وسایل سفر، لوازم شخصی و هر نوع کالایی که جنبه تجاری نداشته باشد، مجاز است. همراه داشتن زعفران، حداکثر به میزان ۱۰۰‌گرم به ازای هر گذرنامه مجاز است. همراه داشتن فرش دستباف تنها تا سقف ۲۴‌مترمربع و گلیم دستباف تا سقف ۴۰‌مترمربع مجاز است. زیورآلات طلا، نقره و پلاتین همراه مسافر هرکدام یک عدد (النگو ۶ عدد از جنس طلا، پلاتین تا وزن ۱۵۰‌گرم برای هر نفر، نقره تا سقف ۳۰۰‌گرم مشروط به اینکه سنگ‌های گران‌ از یک قیراط بیشتر نباشد) مجاز است. میزان پول رایج برای خروج ۵۰ میلیون ریال و برای ورود یک میلیارد ریال است.

تردد ۱۷۲ هزار زائر در یک روز از مرز مهران‌
بیش از ۱۷۲هزار زائر ‌طی ۲۴ ساعت گذشته از مرز مهران تردد داشته‌اند. فرمانده انتظامی استان ایلام با بیان این خبر، افزود: با توجه به گرمی هوا زائران مدت زمان کمتری را در کشور عراق بمانند و بازگشت خود را مدیریت کنند. سردار جمال سلمانی گفت: پلیس آماده ارائه خدمات به زائران در مرز مهران است و هم‌اکنون تردد روان است و زائران در کمال سلامت و امنیت به آن سوی مرز هدایت می‌شوند.

ادامه خدمات‌رسانی سپاه در موج برگشت زائران
خدمات‌رسانی به زائران اربعین در موج برگشت توسط ایستگاه‌های صلواتی و مراکز خدماتی وابسته به سپاه تا ۹‌شهریورماه ادامه خواهد داشت. فرمانده سپاه امیرالمؤمنین(ع) استان ایلام با اعلام این خبر، افزود: در چهار مسیر منتهی به مرز مهران در مجموع تعداد ۷۲ موکب پذیرایی با استفاده از امکانات سپاه ایلام و پایگاه‌های مقاومت بسیج با ظرفیت روزانه ۵۰ هزار وعده‌غذایی صبحانه، ناهار و شام به زائران اباعبدالله‌الحسین(ع) به‌صورت شبانه‌روزی خدمات ارائه می‌شود.
سردار سیدصادق حسینی گفت: سپاه امیرالمؤمنین(ع) ایلام با تشکیل قرارگاه استانی ویژه اربعین حسینی علاوه بر تأمین امنیت، با تشکیل کمیته‌های فرهنگی، اسکان، تغذیه، بهداشت و درمان و حمل‌ونقل به زائران اربعین حسینی خدمت‌رسانی می‌کند.

افزایش ترافیک محورهای تردد زوار در کرمانشاه
رئیس پلیس راه استان کرمانشاه اما از افزایش ۳۰ درصدی ترافیک در محورهای تردد زوار در استان خبر داد. سرهنگ عبدالحسین زارع، شلوغ‌ترین محور تردد زوار در استان را محور کنگاور- کرمانشاه - اسلام‌آبادغرب به سمت حمیل اعلام و بیان کرد: در این محور در حال حاضر حجم تردد نسبت به روزهای عادی سال ۳۰ درصد افزایش یافته است. وی گفت: براساس تجارب سال‌های گذشته، از حدود 5 روز مانده به اربعین موج بازگشت زوار آغاز می‌شود و از آن به بعد، محورهای بازگشت با افزایش تردد مواجه خواهند شد. این موج در روزهای دوم تا ششم شهریورماه به اوج خود می‌رسد.

هدایت زائران پاکستانی و افغانستانی به مرز چذابه
زائران پاکستانی و افغانستانی با حمل‌ونقل یکسره به مرز چذابه می‌روند. رئیس اداره گذرنامه و روادید وزارت امورخارجه با اعلام این خبر، گفت: امسال تصمیم گرفته شده است اتباع خارجی به‌خصوص اتباع پاکستانی و افغانستانی و سایر اتباع از کشورهای همجوار که برای شرکت در راهپیمایی اربعین حسینی از ایران عبور می‌کنند، با حمل‌ونقل یکسره از کشور خودشان به مرز چذابه بیایند.

توصیه‌های سلامتی به زائران مبتلا به دیابت
افراد دیابتی که قصد پیاده‌روی در مراسم اربعین را دارند، لازم است چند هفته قبل از رفتن به مراسم قند خون خود رابه خوبی کنترل کنند، تا علاوه بر کاهش خطر عوارض دیابت، بتوانند با آرامش بیشتری به این سفر زیارتی بروند و سلامت معنوی خود را تضمین کنند. زائران اربعین حسینی باید از مصرف میوه و سبزیجات ضدعفونی نشده و آب‌های بسته بندی نشده یا نجوشیده خودداری کنند و اگر مبتلا به بیماری دیابت هستند حتما زخم‌های احتمالی ایجاد شده بر‌اثر پیاده‌روی‌های طولانی مدت را در پاهای خود جدی بگیرند.

این خبر را به اشتراک بگذارید