• یکشنبه 11 شهریور 1403
  • الأحَد 26 صفر 1446
  • 2024 Sep 01
یکشنبه 28 مرداد 1403
کد مطلب : 233066
+
-

مانع سکته‌های ناگهانی شوید

شوک روانی یا اختلال استرس حاد، واکنش شدید و ناگهانی به یک حادثه یا رویداد ناخوشایند و بسیار استرس‌زاست که می‌تواند تأثیرات قابل‌ توجهی بر سیستم عصبی و جسمی فرد بگذارد؛  اتفاقاتی ازجمله فوت ناگهانی عزیزان، حوادث طبیعی مثل سیل و زلزله، تصادف رانندگی شدید، از دست دادن شغل، دیدن یا شنیدن یک جنایت خشونت‌آمیز، جنگ، تشخیص یک بیماری صعب‌العلاج و...
به نظر متخصصان، بدن در مواجهه با شوک‌های روانی وارد حالت «پاسخ جنگ یا گریز» می‌شود که ترشح هورمون‌های استرس مثل آدرنالین و کورتیزول را افزایش می‌دهد و عامل افزایش فشار خون و ضربان قلب هم  است که از عوامل بروز سکته مغزی به شمار می‌روند. به همین دلیل، بابک زمانی، متخصص مغز و اعصاب به همشهری می‌گوید اینکه تصور می‌شود استرس باعث بروز سکته می‌شود اشتباهی رایج است؛ آسیب‌هایی که در نتیجه آن رخ می‌دهند چنین عارضه‌ای را رقم می‌زنند.

راهکارهای جلوگیری از شوک روانی
شوک‌های روانی به‌دلیل ماهیت ناگهانی و شدیدشان اغلب قابل پیش‌بینی و پیشگیری نیستند، اما اگر این واکنش درک شود و آگاهی به آن افزایش پیدا کند، می‌توان با مراقبت و اقدامات مناسب برای کاهش تأثیرات مخرب آن اقدام کرد که شامل موارد زیر می‌شود.
 افزایش آگاهی: افزایش آگاهی درباره علائم و آثار شوک روانی می‌تواند افراد را برای مواجهه بهتر با موقعیت‌های بحرانی آماده کند.
مدیریت استرس: یادگیری و استفاده از فنون مدیریت استرس مثل مدیتیشن، یوگا، تنفس عمیق و تمرینات ورزشی منظم یاری‌رسان هستند.
حفظ روتین‌های روزانه: انجام فعالیت‌های روزمره می‌تواند به فرد کمک کند که کنترل بیشتری بر خود داشته باشد.
معاشرت با دیگران: صحبت کردن درباره تجربیات و احساسات با دیگران می‌تواند به کاهش برخی استرس‌ها کمک کند.
تمرین خودمراقبتی: پرداختن به فعالیت‌های خودمراقبتی مانند خواب کافی و فعالیت‌های تفریحی می‌تواند به بهبود حالت روحی و جسمی کمک کند.
دریافت حمایت حرفه‌ای: مشاوره با روانشناس، مشاور یا روانپزشک می‌تواند در مدیریت آثار شوک روانی بسیار مؤثر باشد. آنها شیوه‌‌های درمانی‌ای برای رفع آثار شوک‌های روانی دارند که بسیار کمک‌کننده خواهد بود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید