• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
شنبه 27 مرداد 1403
کد مطلب : 232981
+
-

نصب کنتورهای هوشمند به سرعت برق‌و باد

رئیس‌جمهور در جریان بازدید از مرکز ملی راهبری شبکه برق، تسریع در نصب کنتورهای هوشمند را خواستار شد

گزارش
نصب کنتورهای هوشمند به سرعت برق‌و باد

رضا کربلائی-روزنامه‌نگار

نصب کنتورهای هوشمند در اولویت وزارت نیرو قرار گیرد. این نخستین مطالبه مسعود پزشکیان از وزارت نیرو بود. رئیس جمهور در بازدید ازساختمان این وزارتخانه اظهار کرد: درصورت اجرای سیاست کنترل هوشمند برق، امیدواریم که فشار کمتری بر شبکه برق کشور وارد شود. اما سؤال اصلی این است که نصب کنتورهای هوشمند برق چه پیامدی به همراه دارد.به گزارش همشهری، براساس آخرین آمارهای رسمی، تعداد کل مشترکین شبکه برق کشور تا پایان اردیبهشت امسال به 40میلیون و 721هزار انشعاب رسیده که 32میلیون و 406هزار مشترک خانگی هستند. شرکت توانیر تعداد کنتورهای هوشمند نصب شده در بخش تجاری و صنعتی را 1.1میلیون کنتور و در بخش خانگی را هم حدود یک‌میلیون کنتور اعلام کرده است. با اضافه کردن سایر مشترکین تعداد کنتورهای هوشمند نصب شده تا پایان تیرماه امسال به بیش از 3.8میلیون کنتور رسیده است. براساس برنامه‌ریزی وزارت نیرو قرار است تعداد کنتورهای هوشمند برق تا پایان امسال به 5میلیون برسد. اما چرا این اقدام به‌کندی صورت می‌گیرد؟ یکی از چالش‌های جدی در مسیر نصب کنتورهای هوشمند برق، هزینه تمام‌شده آن به‌ویژه برای مشترکین کم‌درآمد و اقشار آسیب‌پذیر است.

هزینه کنتورهای هوشمند
براساس آخرین برآوردها هزینه نصب کنتورهای هوشمند جدید تک فاز خانگی حدود یک‌میلیون تومان و برای مشترکان 3فاز، 5میلیون تومان تا سال گذشته بوده است. البته براساس قانون بودجه هزینه تعویض کنتورهای قدیمی با کنتورهای هوشمند باید به‌صورت اقساطی از متقاضیان دریافت شود. حامد احمدی، مدیرکل دفتر هوشمند‌سازی‌ توانیر در گفت‌و گوی اختصاصی با همشهری درباره هزینه نصب کنتورهای هوشمند می‌گوید: با توجه به تنوع کنتور که بسته به نوع مصرف تعیین می‌شود، قیمت متفاوت است. به عنوان مثال هزینه هر کنتور تک فاز ریلی فهام 2، حدود
 900 هزار تومان و هر کنتور 3 فاز فهام یک، حدود 5 میلیون و 500 هزار تومان است. او می‌افزاید: برای تعویض کنتورهای قدیمی به هوشمند، در سال 1403، هزینه‌ای از مشترکان اخذ نمی‌شود و فقط متقاضی جدید انشعاب برق باید هزینه کنتور را پرداخت کند و امسال هم پیش‌بینی شده بیش از 4000 میلیارد تومان در حوزه هوشمندسازی مصرف و تعویض کنتورهای هوشمند هزینه شود.





 

این خبر را به اشتراک بگذارید