• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
شنبه 27 مرداد 1403
کد مطلب : 232986
+
-

تلاش برای بی‌ثباتی بازار ارز با چاشنی شایعه

آخر هفته گذشته شایعه عجیبی مبنی بر هک شدن سایت و سامانه‌های بانک مرکزی و برخی بانک‌ها مطرح شد که البته بانک مرکزی بلافاصله آن را رد کرد. این شایعه در حالی در فضای مجازی دست‌به‌دست می‌گشت که قیمت دلار در بازار غیررسمی در کانال 58هزار تومان به سر می‌برد و اوضاع آرامی داشت. اما ماجرا چه بود؟
به گزارش همشهری، بازار ارز از ابتدای سال تاکنون تحت ‌تأثیر شوک‌های سیاسی بزرگی قرار گرفته، اما هیچ‌کدام از این شوک‌ها نتوانسته است منجر به بی‌ثباتی در بازار ارز شود و قیمت دلار آمریکا نه‌تنها رشد نکرده، بلکه به کانال 58هزار تومان سقوط کرده است.در ابتدای سال ‌جاری و پس از حمله تروریستی رژیم صهیونیستی به ساختمان کنسولگری ایران در دمشق، نرخ دلار به‌سرعت افزایش یافت و در کمتر از چند ساعت از حدود ۶۰ هزار تومان به بیش از ۶۲ هزار تومان رسید. تکانه‌های پس ‌از این اتفاق و اثر پاسخ قاطع ایران با عملیات وعده صادق، نرخ دلار را به حدود ۶۶ هزار تومان نیز رساند و حتی قیمت تتر به 70هزار تومان رسید، اما این نوسان‌ها فقط چند روز دوام آورد و پس از مدت کوتاهی روند نزولی نرخ دلار آغاز شد.
از خرداد تا مرداد امسال نیز حوادثی ازجمله شهادت رئیس‌جمهور و همراهانش و شهادت اسماعیل هنیه، رهبر سیاسی حماس توسط رژیم صهیونیستی نیز صرفا اثری مقطعی بر بازار ارز داشت و نتوانست منجر به رشد قیمت دلار شود.
بعد از آنکه بسیاری از شوک‌های سیاسی نتوانست منجر به رشد قیمت دلار شود آخر هفته قبل انتشار برخی شایعات و بازتاب آن در برخی رسانه‌های خارجی این گمانه را به ‌وجود آورد که قیمت دلار با رشد مواجه خواهد شد. ماجرا از آنجا آغاز شد که صبح پنجشنبه شایعاتی مبنی بر هک شدن برخی سامانه‌های بانک مرکزی و همین‌طور نظام بانکی، مبادلات ارزی را با چالش مواجه کرده است. بااین‌حال شواهد میدانی نشان می‌داد که سامانه‌های بانک مرکزی و همین‌طور سیستم بانکی بدون هیچ مشکلی در حال فعالیتند و هیچ اختلالی در سیستم بانکی کشور گزارش نشده است. این موضوع را ایبنا، رسانه مرجع بانک مرکزی هم تکذیب کرد و دلیل انتشار این اخبار جعلی را برای اثرگذاری بر بازار ارز از سوی رسانه‌های معاند دانست.
در این میان، بانک مرکزی بارها اعلام کرده هیچ مشکلی از بابت تأمین ارز وجود ندارد و از ابتدای امسال تا ۲۲مرداد نیز ۲۶میلیارد و ۲۷۶میلیون دلار برای واردات کالاهای اساسی، دارو، کالاهای تجاری و بازرگانی تأمین شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید