• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 5 دی 1396
کد مطلب : 2327
+
-

تعلل هیأت رئیسه در شفاف‌سازی‌ بودجه مجلس

نمایندگان در گفت‌و‌گو با همشهری از محل خرج و هزینه‌کرد بودجه مجلس ابراز بی‌اطلاعی کردند

به‌رغم گذشت 10 روز از ارائه نامه 30نماینده به هیأت رئیسه مجلس برای شفاف‌سازی‌ درباره بودجه مجلس در جلسه‌ای غیرعلنی، هیأت رئیسه هنوز در این‌باره اظهارنظر نکرده است.

بی خبری نمایندگان و نامحرم تلقی شدن آنها در تدوین بودجه مجلس سبب شکل‌گیری گلایه‌هایی در میان آنها شده است. آنها می‌گویند برای ما روشن نیست که هیأت رئیسه چگونه ردیف بودجه‌ها را هزینه می‌کند. قریب به 10 روز پیش 30 نفر  از نمایندگان دست به‌کار شدند و در نامه‌ای به هیأت رئیسه مجلس خواستار برگزاری جلسه‌ای غیرعلنی برای شفاف شدن این امر شدند. محمد قمی،  محمد علی نجفی،  احمد مازنی، طیبه سیاوشی،  سهیلا جلودارزاده و حمیده زرآبادی ازجمله نمایندگانی هستند که به گفته قمی ذیل نامه مذکور را امضا و به هیأت رئیسه ارائه داده‌اند.

به‌رغم گذشته 4جلسه علنی از زمان ارائه این نامه به هیأت رئیسه، علی مطهری، نایب‌رئیس مجلس و بهروز نعمتی، ناظر هیأت رئیسه در مصاحبه‌هایی جداگانه به همشهری می‌گویند: هنوز فرصت بررسی نامه فراهم نشده است و باید نامه در جلسه اعضای هیأت رئیسه مورد بررسی قرار گیرد و پس از بررسی نتیجه را به نمایندگان اعلام می‌کنیم.

در همین راستا در حاشیه جلسات اخیر بهارستان در قالب سؤالی محل خرج و هزینه‌کرد بودجه مجلس را در گفت‌وگو با نمایندگان جویا شده‌ایم، اکثر نمایندگان شانه بالا انداخته وبا بیان اینکه ما بی‌خبریم، هیات رئیسه ما را نا محرم می‌داند،  هیچ وقت پیگیر نشدیم،  به این سؤال پاسخ دادند.علیرضا رحیمی،  یحیی کمالی پور،  محمد مهدی زاهدی،  نصرالله پ‍ژمانی فر و  محمد جواد ابطحی ازجمله نمایندگانی هستند که وقتی از آنها درباره بودجه مجلس می‌پرسم، می‌گویند: بودجه در اختیار هیأت رئیسه مجلس است. از این جمع یکی، دو نفر بر حسن اعتماد به هیأت رئیسه تأکید می‌کنند و دیگران از نامحرم تلقی شدن از سوی هیأت رئیسه.

 

ابهامات نمایندگان چیست؟

محمدجواد ابطحی، عضو فراکسیون ولایی می‌گوید که ابهامات زیادی هم برای ما نمایندگان وجود دارد که هیأت رئیسه تا‌کنون پاسخ درستی به آن نداده است،  ازجمله اینکه مدیران ارشد مالی اداری مجلس و خود هیأت رئیسه چقدر حقوق می‌گیرند  و چرا به‌رغم گذشت بیش از 5سال از پروژه‌های عمرانی مجلس مثل پروژه دفاتر نمایندگان، مسکن نمایندگان یا کتابخانه عمومی مجلس این پروژه‌ها نیمه‌کاره رها شده اند؟ پیش‌تر یحیی کمالی پور، نماینده جیرفت هم در این‌باره به همشهری گفته بود:نمایندگان آنقدر سرشان با کارهای روزمره‌شان و مراجعات مردمی‌شان گرم است که واقعا فرصت رسیدگی به امورخود مجلس را ندارند مثلا همین‌ماه جاری من متوجه شدم مجلس دوماه است حق دفاتر نمایندگان را با تأخیر دوماهه واریز می‌کند؟ به‌دنبال این تعویق برایم سؤال شد که چرا هیأت رئیسه با کسری بودجه مواجه شده است که حقوق نمایندگان را با تأخیر واریز می‌کند؟

پیش از این محمود صادقی، نماینده مردم تهران نیز در نطقی از اینکه نمایندگان مجلس نامحرم تلقی شده و از بودجه مجلس بی‌خبر هستند، گلایه کرده بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید