• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
سه شنبه 23 مرداد 1403
کد مطلب : 232616
+
-

همکاری آجودان قزی و ملکه اعتضادی با اراذل و اوباش

همکاری آجودان قزی و ملکه اعتضادی با اراذل و اوباش

   موضوع: نقش زنان بدنام در کودتا
  موقعیت: زندان قصر و میدان ارگ
***
درباری‌ها با خروج محمدرضا پهلوی از کشور به ترفندهای مختلفی متوسل شدند تا خیابان‌های تهران را ناآرام کنند و این ناآرامی در نهایت به سقوط دولت مصدق منجر شود. آنها برای اینکه به مقصودشان برسند زنان بدنام تهران را هم به‌کار گرفتند، بلکه مسیر بازگشت محمدرضا پهلوی به کشور را فراهم کنند.
 اردشیر آل‌عوض، محقق فرهنگ عامه درباره نقش یکی از زنان بدنام تهرانی در ماجرای باز شدن پای شعبان جعفری به کودتای 28مرداد می‌گوید: «فردی به نام میرزاعبدالله جندقی که شاهد زنده همه اتفاقات 28مرداد بوده مشاهدات عینی‌اش را روایت کرده و علی رهنما در کتاب «پشت پرده کودتا» به صحبت‌های جندقی استناد کرده تا یکسری از ابهامات تاریخی را برطرف کند. برخی منابع مکتوب غیرموثق مدعی شده‌اند که شعبان جعفری از 24مرداد وارد میدان شده اما جندقی روایت موثق‌تری را نقل کرده است. به‌گفته او، شعبان جعفری یکی از سرکرده‌های اصلی اراذل و اوباش تهران، ظهر روز کودتا از زندان قصر آزاد شده و در ماجرای آزادی او پای یکی از زنان بدنام شهرنو در میان بوده است.»
آنطور که در برخی از منابع مکتوب مثل کتاب «پشت پرده کودتا» آمده، خانم آزادپور، معروف به «آجودان قزی»، مأمور می‌شود که به زندان قصر برود و نامه مهر و موم شده‌ای را به شعبان جعفری برساند. آجودان قزی روز 27مرداد پیام حسین مسگر را می‌رساند و یک روز بعد شعبان جعفری و دار و دسته‌اش وارد ماجرای کودتای 28مرداد می‌شوند.
یکی دیگر از افراد بدنامی که در بطن اتفاقات 28مرداد 1328قرار داشته زنی به نام «ملکه اعتضادی» بوده که نقش یکی از لیدرهای جریان مخالف مصدق را رهبری کرده است. آل‌عوض او را هم جزو دسته اراذل و اوباش حامی محمدرضا پهلوی می‌داند و می‌گوید: «ملکه اعتضادی در رشته طراحی و مد تحصیل کرده بود و گفته می‌شود به واسطه حشر و نشر با برخی از افراد حکومتی وارد جریانات سیاسی شده بود. او بعد از اشغال رادیو تهران در میدان ارگ روی ماشین جیپ می‌ایستد و در حمایت از محمدرضا پهلوی بیانیه می‌خواند و بعد به سمت خانه مصدق در خیابان کاخ (فلسطین‌فعلی)می‌روند. بعد از کودتای 28مرداد همه افرادی که در سقوط دولت مصدق نقش داشتند پاداش‌های هنگفتی گرفتند. ملکه اعتضادی هم با پول‌های کلانی که دریافت کرد کسب‌وکارش را توسعه داد.»



 

این خبر را به اشتراک بگذارید