• یکشنبه 29 مهر 1403
  • الأحَد 16 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 20
یکشنبه 21 مرداد 1403
کد مطلب : 232491
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/lO35J
+
-

جان‌سخت پاریس

تامیرات تولا با عملکردی خیره‌کننده رکورد المپیک را شکست و در پاریس به طلا رسید

جان‌سخت پاریس

جواد نصرتی

طلای ماراتن المپیک را همه برای الیود کیپچوگه کنار گذاشته بودند اما تامیرات تولا از اتیوپی که اصلا قرار نبود در این بازی‌ها شرکت کند، از پس این رقیب نامدار، گرما و تپه‌های کشنده مسیر بی‌نهایت سخت پاریس برآمد و با ثبت رکوردی خیره‌کننده، طلا را به خانه برد. تولا که یکی از بهترین عملکردهای تاریخ رقابت‌ها را داشت، زمان 2ساعت و 6دقیقه و 26ثانیه را ثبت کرد، 6ثانیه رکورد المپیک را شکست و به قهرمانی رسید.
مسیر ماراتن امسال که از ورسای تا پاریس بود، یکی از طاقت‌فرساترین مسیرهای تاریخ بازی‌‌ها لقب گرفت و چنان فشاری بر ورزشکاران وارد کرد که حتی کیپچوگه افسانه‌ای هم در بخشی از مسیر، در حال راه‌رفتن دیده شد؛ دونده‌ای که این‌بار حتی نتوانست از خط پایان بگذرد. دونده کنیایی که رکورد جهانی ماراتن را در اختیار دارد، در 2دوره قبلی قهرمان المپیک شده بود و به‌دنبال طلای تاریخ‌ساز سوم بود ولی نتوانست حریف مسیر پاریس و تولای شگفتی‌ساز شود.
تولا تازه همین 2هفته پیش و به لطف مصدومیت یکی از دوندگان اتیوپی برای حضور در بازی‌ها در فهرست تیم ملی کشورش قرار گرفت. او تا نزدیکی خط پایان، با احتیاط و نگرانی مدام پشت سرش را نگاه می‌کرد اما چنان فاصله مطمئنی ایجاد کرده بود که هیچ خطری بزرگ‌ترین دستاورد زندگی‌اش را تهدید نمی‌کرد. 21ثانیه بعد از تولا، بشیر عبدی از بلژیک از خط پایان گذشت و نقره گرفت. بنسون کیپروتو از کنیا هم نفر سوم بود و به مدال برنز رسید. او هم 34ثانیه با نفر اول اختلاف داشت.
تولا بعد از قهرمانی در پاریس گفت: «من نفر ذخیره در تیم اتیوپی بودم و وقتی سیسای لما مصدوم شد، فرصت پیدا کردم به پاریس بیایم. کاملا آماده بودم تا رویایم را کامل کنم. واقعا احساس افتخار و شادی می‌کنم.» تولا که در المپیک ریو در مسابقه 10هزار متر به مدال برنز رسیده بود، بعد از آن، دوی ماراتن را در پیش گرفت و در آخرین دستاوردش در ماده جدید، قهرمان ماراتن نیویورک شده بود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید