• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
یکشنبه 21 مرداد 1403
کد مطلب : 232489
+
-

10‌سال 10‌مدال

حسن يزداني طلاي المپيك را از دست داد، اما كماكان نمي‌توان كارنامه رويايي او را ناديده گرفت

10‌سال 10‌مدال

حسن يزداني با مدال نقره‌اي كه در پاريس به دست آورد، خودش را 3مداله كرد و بعد از هادي ساعي و حسين رضازاده، مشتركا با غلامرضا تختي در جايگاه سوم پرافتخارترين ورزشكاران ايران در تاريخ بازي‌هاي المپيك قرار گرفت. يزداني اولين‌بار سال 2015 و در مسابقات قهرماني جهان بزرگسالان با دوبنده تيم ملي و در وزن 70كيلوگرم روي تشك رفت و با شكست مقابل قاضي ماگمدوف روس در فينال صاحب مدال نقره شد. سال بعد و براي بازي‌هاي المپيك ريو2016  حسن تغيير وزن داد و به 74كيلوگرم رفت. در فنيال آن بازي‌ها، او انور گدوئف از روسيه را شكست داد و صاحب مدال طلاي المپيك شد. آن سال تنها سالي بود كه يزداني در وزن 74كيلوگرم كشتي گرفت. در مسابقات قهرماني جهان2017 كه به ميزباني فرانسه برگزار شد، يزداني در حالي تنها مدال كشتي را گرفت كه ساير اعضاي تيم ملي دستشان به مدال نرسيد. او با اقتدار مدال طلاي 86كيلوگرم را كسب كرد.
سال2018 سر‌ و كله تيلور پيدا شد و همه معادلات به هم خورد. يزداني سال2017 و در جام‌جهاني يك‌بار به اين حريف آمريكايي باخته بود و خيلي‌ها آن شكست را پاي سرماخوردگي حسن گذاشته بودند. شايد آنها پيش‌بيني نمي‌كردند تيلور چه كشتي‌گير قابلي است و در آينده چطور قهرمانشان را به دردسر مي‌اندازد. يزداني در مسابقات قهرماني جهان2018 در كشتي نخست با تيلور مبارزه كرد و شكست خورد. با راهيابي تيلور به فينال، يزداني به جدول بازنده‌ها رفت و با پيروزي در مقابل رقبايش به مدال برنز رسيد. سال 2019 و در مسابقات قهرماني جهان قزاقستان، تيلور به دليل جراحي زانو غايب بود و يزداني فرصت پيدا كرد مقتدرانه مدال طلاي وزن 86كيلوگرم را به دست بياورد و سهميه المپيك توكيو را هم صاحب شود.
قبل از شروع بازي‌هاي المپيك توكيو همه منتظر جدال حسن يزداني و ديويد تيلور بودند، 2كشتي‌گيري كه با ساير رقبايشان فاصله زيادي گرفته بودند. پيش‌بيني‌ها درست بود و فينال بين اين دوكشتي‌گير برگزار شد، فينالي كه حسن در ثانيه‌هاي پاياني باخت و مدال طلا را با نقره عوض كرد. بلافاصله و 2ماه بعد از المپيك مسابقات جهاني2021 برگزار شد، مسابقاتي كه در همه وزن‌ها، فيناليست‌هاي المپيك به خودشان استراحت داده بودند ولي حسن و تيلور هر دو به نروژ رفته بودند تا يك كشتي جذاب ديگر را به نمايش بگذارند. نمايش براي ايراني‌ها جذاب‌تر بود و با خوشي هم به پايان رسيد، چرا كه يزداني براي اولين‌بار توانست تيلور را شكست بدهد و با اين پيروزي كه در فينال به دست آمد، به مدال طلا رسيد.  
حسن و تيلور 2بار ديگر با هم روبه‌رو شدند؛‌ درجهاني2022 كه به ميزباني صربستان برگزار شد، طبق معمول يزداني و تيلور در فينال به يكديگر رسيدند و اين‌بار هم تيلور طلا را با خودش برد. اتفاقات2022 در جهاني2023 هم تكرار شد؛ صربستان ميزبان بود، حسن و تيلور به فينال رسيدند و باز كشتي‌گير آمريكايي برنده كشتي شد.
غيبت تيلور در بازي‌هاي المپيك2024 اين اميد را در همه زنده كرده بود كه طلاي پاريس براي حسن است. ولي كتف مصدوم با يزداني ياري نكرد و اين‌بار هم رمضانوف بلغاري اجازه نداد يل جويباري به دومين طلاي المپيكي برسد. يزداني در پاريس به مدال نقره رسيد تا او درمجموع صاحب 10مدال مسابقات‌جهاني و المپيك باشد؛ يك ركورد خاص و رويايي.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید