• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 25 تیر 1397
کد مطلب : 23228
+
-

بازدید عضو شورای شهر تهران از مسجد جامع ساری

احمد مسجدجامعی عضو شورای شهر تهران روز گذشته در بازدید از مسجد جامع ساری، در جریان وضعیت این اثر تاریخی قرار گرفت. این عضو شورای شهر به‌منظور بررسی آسیب وارده به این مسجد و دیدار با علما و بررسی نحوه بازسازی این مسجد به شهرستان ساری سفر کرده‌ است. او پس از بازدید از مسجد جامع ساری که چند روز پیش دچار حریق گسترده شده بود، به همشهری گفت: این مسجد جزو نخستین مساجد ایران بوده و نخستین مسجدی است که در ساحل جنوبی دریای مازندران ساخته شد‌ و بنای آن به دهه‌های سوم و چهارم هجری قمری بازمی‌گردد.

مسجدجامعی با اشاره به ویژگی‌های تاریخی این بنا گفت: چون منطقه طبرستان از قدیم و یکباره تحت سلطه علویان قرار گرفت، این مسجد به نوعی تبار علوی دارد. او به نگهداری از این مسجد طی روزگار گذشته اشاره کرد و افزود: تاکنون بنای این مسجد تعمیرات زیادی به‌خود دیده‌ است. مهم‌ترین تعمیری که در این مسجد صورت گرفت، به روزگار قاجاریه و دوره پهلوی و معاصر بازمی‌گردد.

آنگونه که مسجدجامعی گفت، این مسجد بیش از یک محراب داشته و با توجه به شرایط اقلیمی منطقه، جنس محراب آن از چوب بوده و در برابر آتش آسیب‌پذیر بوده‌است. این عضو شورای شهر افزود: بنای دوره قاجار که در ضلع جنوب آن وجود دارد و شبستان جنوبی مسجد که متعلق به دوره قاجار است، قابل بازسازی است و مابقی ساختمان به‌صورت کامل تخریب شده و قابل احیا نیست.

این خبر را به اشتراک بگذارید