• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
پنج شنبه 18 مرداد 1403
کد مطلب : 232257
+
-

ستاره قرن

میلیتیادیس تنت‌اوغلو در پرش طول از عنوان قهرمانی خود در بازی‌های المپیک دفاع کرد

ستاره قرن

جواد نصرتی

  یک پرواز بلند و بی‌نظیر، تمام چیزی بود که میلیتیادیس تنت‌اوغلو نیاز داشت تا نام خودش را وارد کتاب تاریخ کند؛ پروازی به طول 8متر و 48سانتی‌متر، این ورزشکار را به نخستین انسان قرن حاضر تبدیل کرد که از عنوان خود در رشته پرش طول در المپیک، دفاع می‌کند. پیش از این فقط یک پرنده دیگر توانسته بود به این دستاورد بی‌نظیر برسد و آن هم کسی نبود جز کارل لوئیس افسانه‌ای. لوئیس، قرن پیش برای اولین‌بار در 2دوره متوالی بازی‌های المپیک مدال طلا گرفت. تنت‌اوغلو 26ساله که دوره پیش در توکیو به طلا رسیده بود، حالا با تکرار قهرمانی در پاریس، عضو این باشگاه ویژه و 2نفره در دنیاست و کنار کارل لوئیس، یکی از اسطوره‌های ورزش دو‌و‌میدانی لقب گرفته. تنت‌اوغلو بعد از قهرمانی در پاریس خیلی عادی و خونسردانه با این ماجرا برخورد کرد و گفت: «دستاورد بزرگی است، چندان بدک نیست.»
لوئیس البته همچنان 2طلا از قهرمان یونانی جلو است؛ او 4مدال طلای متوالی بازی‌های المپیک را دارد، از لس‌آنجلس 1984 تا آتلانتای1996. باتوجه به سن‌و‌سال و انگیزهای تنت‌اوغلو، بعید نیست که او هم مثل کار لوئیس به طلاهای بیشتری برسد. این پرنده بعد از قهرمانی در پاریس تأکید کرد که برای المپیک لس‌آنجلس برنامه‌های ویژه‌ای دارد. هرچند بعید نیست ورزشکاران جوان، کار را برای او سخت کنند. در فینال پاریس، وین پیکاک، ورزشکار 23ساله جامائیکایی در بهترین اقدامش 8متر و 36سانتی‌متر پرید و به مدال نقره رسید. بعد از او ماتیا فرلانی 19ساله از ایتالیا با پرشی به طول 8‌متر و 34‌سانتی‌متر به برنز رسید.

تنت‌اوغلو که سابقه فعالیت در رشته پارکور را هم دارد و همچنان گاهی به این ورزش شهری می‌پردازد، تهدید کرده که اگر قوانین جنجالی در پرش طول تصویب شوند، ‌سراغ پرش سه‌گام می‌رود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید