• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
پنج شنبه 18 مرداد 1403
کد مطلب : 232242
+
-

غول افسانه شد

لوپز با 5‌طلای المپیک دست‌نیافتنی شد و از دنیای قهرمانی خداحافظی کرد

غول افسانه شد

میخایین لوپــز؛ این نامی است که برای همیشه در تاریخ بازی‌های المپیک و کشتی فرنگی می‌ماند. لوپز شگفتی‌ساز روز دوم مسابقات کشتی فرنگی بازی‌ها بود و یک تراژدی خاص روی تشک پاریس خلق کرد. لوپز یا همان غول هاوانا طلای پنجم المپیک را گرفت، در تاریخ بازی‌ها جاودانه شد، سپس کفش‌هایش را وسط تشک کشتی درآورد و با دنیای قهرمانی خداحافظی کرد.

لوپز علاوه بر 5‌مدال طلای المپیک، 5‌مدال طلا و 3مدال نقره جهان را در کارنامه دارد. تاریخ‌سازی غول هاوانا از سال2005 شروع شد و از همان سال تا به امروز او در هر مسابقه‌ای که شرکت کرده، به مدال رسیده است. لوپز پس از کسب مدال طلای المپیک ریو ترجیح داد تغییر رویه بدهد؛ در پان‌امریکن به سهمیه المپیک برسد و هر 4سال یک‌بار و المپیک به المپیک‌ روی تشک برود.

در کارنامه دوران قهرمانی لوپز کوبایی فقط 3شکست دیده می‌شود که هر 3‌باخت مربوط به مسابقات جهانی است. البته درباره 2شکست او حرف‌وحدیث زیادی مطرح است و گفته می‌شود لوپز در قبال دریافت پول مقابل رضا کایالپ ترک تن به شکست داده. در مسابقات جهانی2011 استانبول بعد از اینکه کایالپ موفق شد لوپز را ببرد، خیلی‌ها گفتند کشتی‌گیر کوبایی نمایشی روی تشک حضور داشت و کشتی‌های همیشگی‌اش را نگرفت. دومین شکست او مقابل کایالپ در مسابقات جهانی2015 بود و باز هم همان انتقادها درباره او مطرح شد. در کشتی کوبا باخت در قبال پول بسیار مرسوم است و به‌خاطر همین حرف‌‌وحدیث‌هایی که بابت شکست‌های لوپز به کایالپ مطرح شد، مورد توجه قرار گرفت. لوپز در هیچ المپیکی تن به شکست نداد و اتفاقا در این بازی‌ها 2مرتبه کایالپ را با امتیاز بالا شکست داد. به‌نظر می‌رسد تنها باخت واقعی لوپز در مسابقات جهانی‌2006 اتفاق افتاد؛ جایی که مقابل خاسان بارویف روس، قهرمان المپیک آتن شکست خورد.

تا قبل از بازی‌های پاریس، کائوری ایچوی ژاپنی با 4مدال طلای کشتی زنان، پرافتخارترین کشتی‌گیر ادوار المپیک بود. ایچو، کارلین افسانه‌ای را با 3مدال طلا و یک نقره المپیک پشت سر گذاشته بود و حالا لوپز در دنیای کشتی افسانه شده است. او در 41سالگی پنجمین مدال طلای المپیک را گرفت و رکوردی دست‌نیافتنی ثبت کرد؛ رکوردی که سال‌ها ماندگار خواهد بود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید