• یکشنبه 29 مهر 1403
  • الأحَد 16 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 20
پنج شنبه 18 مرداد 1403
کد مطلب : 232248
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/mw5L0
+
-

طلا پس از 32سال در اروپا

اسپانیا و فرانسه با کنار زدن آفریقایی‌ها در فینال المپیک بازی می‌کنند

امروز مصر و مراکش برای گرفتن مدال برنز در دیدار رده‌بندی مسابقات فوتبال بازی‌های المپیک پاریس مقابل هم قرار می‌گیرند. این دو تیم در فینال جام ملت‌های زیر 23سال آفریقا هم با هم بازی کردند که مراکش قهرمان شد. فینال هم فردا بین تیم‌های فرانسه میزبان و اسپانیا برگزار می‌شود. اسپانیا که امسال همه جام‌ها را برده، این جام را هم می‌خواهد.
   پس از 32سال آزگار که تیم‌های اروپایی از رسیدن به طلای فوتبال در بازی‌های المپیک محروم مانده بودند، بالاخره در این دوره طلا در اروپا می‌ماند. اسپانیایی‌ها در یک سال گذشته همه جام‌ها را به‌دست آورده‌اند؛ یورو2024، یورو زیر 19سال، جام‌جهانی زنان، لیگ ملت‌های اروپا، لیگ ملت‌های اروپای زنان و حالا شاید المپیک.
   آخرین تیم اروپایی که طلا گرفت، همین اسپانیا بود که در بازی‌های1992 به این مدال رسید. لاروخا در بازی‌های 2000سیدنی به حریف آفریقایی باختند و نقره گرفتند و در دوره قبلی هم مقابل برزیل همین مدال را تکرار کردند.
   تیم‌های اسپانیایی از سال2002 به این‌سو به لطف تخصص رئال‌مادرید در لیگ قهرمانان و سویا و اونای امری در لیگ اروپا اکثر فینال‌هایی را که در آنها حضور داشته‌اند، برده‌اند. در این 22سال 26فینال تورنمنت‌های بزرگ به سود اسپانیایی‌ها به پایان رسیده. با درنظر گرفتن جام‌های جهانی، یورو، لیگ قهرمانان و جام یوفا(لیگ اروپا)، از 27فینال آخر مردان با حضور تیم‌های اسپانیایی به این نتیجه می‌رسیم که تیم‌های این کشور در 27فینال برنده بوده‌اند.
   آخرین باری که یک تیم اسپانیایی در فینال شکست خورد به سال2001 برمی‌گردد؛ زمانی که لیورپول در فینال جام یوفا توانست به لطف یک گل به‌خودی تیم آلاوس را 5 بر 4 شکست دهد. یک هفته بعد از آن بازی، والنسیا هم در فینال لیگ قهرمانان اروپا و در ضربات پنالتی به بایرن‌مونیخ باخت. اگر المپیک را هم وارد حساب کنیم، اسپانیا در همین دوره قبلی بازی‌ها در توکیو هم در فینال مغلوب برزیل شد.
   در مرحله نیمه‌نهایی بازی‌های پاریس، 2تیم اسپانیا و فرانسه با غلبه بر مراکش (2 بر یک) و مصر (3 بر یک) به دیدار پایانی راه ‌یافتند. کار هر 2تیم سخت بود. اسپانیا در دقایق آخر و با گل سانچس در حالی بازی را برد که مراکش به‌خاطر حملات زیادی که داشت، خسته شده بود. مراکش مثل جام‌جهانی۲۰۲۲ باز هم در دقایق آخر از صعود به بازی پایانی ناکام ماند.
   کار فرانسه با مصر هم به وقت‌های اضافه کشید. فرانسوی‌ها در دقیقه6 وقت اضافه نخست می‌توانستند صاحب پنالتی شوند اما داوران پس از مشورت طولانی برخورد توپ به‌دست مدافع مصر را پنالتی تشخیص ندادند. با این حال 10نفره شدن مصر در دقیقه92 پایه‌گذار صعود خروس‌ها بود.
   ماتتا که در دیدار قبلی زننده تک‌گل فرانسه مقابل آرژانتین بود و دلیل صعود تیم شد، 2گل هم به مصر زد. مهاجم تیم کریستال‌پالاس این فصل با تیم باشگاهی و ملی در 44بازی، 28تأثیرگذاری، 23گل و 5پاس گل به ثبت رسانده است. ژان فیلیپ ماتتا یکی از سهمیه‌های بزرگسالان تیم المپیک فرانسه است و 27سال سن دارد. او در این دوره 4گل وارد دروازه حریفان کرده.
   میشل اولیسه، وینگر چپ‌پای فرانسوی‌ها که به‌تازگی با بایرن‌مونیخ قرارداد بسته، زننده گل دیگر فرانسه بود. او هم در این دوره یک گل و 4پاس‌گل داشته.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید