• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
پنج شنبه 18 مرداد 1403
کد مطلب : 232186
+
-

سوغاتی‌های سالم ایران کدامند؟

اهمیت جایگزینی سوغاتی‌های سالم با مواد غذایی پر چرب و شیرین

گزارش
سوغاتی‌های سالم ایران کدامند؟

آرش نهاوندی-روزنامه‌نگار

سوغاتی گرفتن و سوغاتی آوردن، یک پای همه سفرهایی است که درگیرش می‌شویم. اما نکته اینجاست که اغلب سوغاتی‌ها از میان مواد خوراکی پرچرب و شیرین انتخاب می‌شوند و کمتر کسی است که مواد خوراکی سالمی را به‌عنوان سوغاتی پس از سفر نزد خانواده و دوستان خود ببرد. در این‌باره با دکتر ضیاءالدین مظهری، متخصص تغذیه درباره مواد خوراکی سالمی که می‌توان به‌عنوان سوغاتی از شهرهای مختلف ایران با خود به ارمغان آورد، گفت‌وگو کرده‌ایم.

عالی‌ترین و سالم‌ترین سوغاتی‌ها
دکتر مظهری با اشاره به اهمیت تهیه سوغاتی‌های سالم در حفظ و ارتقای سلامت عمومی، به ویژگی‌های سوغاتی مطلوب نیز اشاره کرده و می‌گوید: اگر بخواهیم واقعیت‌ها در مورد خرید سوغاتی از شهرهای مختلف را در جهت سلامتی ارزیابی کنیم، عالی‌ترین سوغاتی شهرها و مناطق ایران، تولیدات باغی و کشاورزی هستند. به خوراکی‌هایی که از حالت طبیعی خارج هستند موادی اضافه می‌کنند که ذائقه‌نواز اما جان‌ستان است. اما ما شاید چندان از این مسئله آگاه نباشیم که هر شهر و منطقه ایران دارای اقلام خوراکی سالمی است که می‌توان آنها را به‌عنوان سوغاتی به منزل برد. به‌عنوان مثال زمانی که شما به آذرشهر می‌روید متوجه می‌شوید که گردوی آن یکی از بهترین هدیه‌ها و سوغاتی‌هاست. تولیدات باغی و خشکبار آن یکی از بهترین اقلام صادراتی است که آنها را می‌توان به‌عنوان سوغاتی به سایر شهرهای ایران نیز برد.

جایگزین‌های سوغاتی‌های ناسالم
او به سوغاتی‌های سالمی که می‌توانند جایگزین مواد خوراکی ناسالم شوند اشاره کرده و می‌افزاید: فردی که به شمال سفر می‌کند نیز می‌تواند به جای اینکه از کلوچه‌ و شیرینی‌جات آن مناطق به شهر خود به ارمغان بیاورد، مرکبات ازجمله پرتقال و بهارنارنجی که در مناطق شمالی کشور به‌عنوان چایی دم کرده و از آن استفاده می‌کنند، به‌عنوان سوغات با خود ببرند. البته به‌دلیل فراوانی کلوچه‌ها و شیرینی‌جات محصولات باغی و کشاورزی استان‌های شمالی به چشم‌مان نمی‌آید؛ کلوچه‌هایی که در روغن جامد و با حرارت زیاد و ادویه‌هایی که گاهی برای مصرف‌کننده می‌تواند حساسیت برانگیز باشد.

این کشور نعمت‌خیز
این متخصص تغذیه همچنین در تکمیل نکته‌های قبلی‌اش اشاره می‌کند:«فردی که به لیقوان می‌رود پنیر لیقوان را به‌عنوان بهترین هدیه به شهر خود  سوغات می‌برد. مسافرانی که به تبریز می‌روند نیز بهترین هدیه‌ای که می‌توانند از آنجا با خود ببرند سنجد، بادام و آجیل است. کشور ما نعمت‌خیز است و خاک، هوا و غذای آن ارزش دارد. اگر جغرافیای تولیدات کشور را نگاه کنید متوجه می‌شوید که خداوند همه‌‌چیز به ما ارزانی داشته است. زعفران ما امروزه همسنگ طلا ارزش دارد.»

درباره چای لاهیجان
این متخصص با بیان اینکه چای را نیز می‌توان به‌عنوان یکی از مهم‌ترین سوغاتی‌ها، در رده سوغاتی‌های سالم قرار داد، می‌گوید: چای منطقه لاهیجان ما واقعا می‌تواند یک سوغاتی عالی باشد. این چای‌ها از خارج وارد کشور می‌شوند یا تاریخ گذشته هستند یا با رنگ‌ها و طعم‌های مصنوعی ترکیب شده‌اند، چای لاهیجان اما کیفیتی دیگر دارد. این چای را ما برای مدت طولانی می‌گذاریم دم می‌کشد، این چای تا حدی در رفع خستگی نیز تأثیر دارد. زیره کرمان که شهرتی جهانی دارد نیز از سوغاتی‌های سالمی است که می‌توانید به شهر خود ارمغان ببرید. از دیگر سوغاتی‌های سالم شهرهای مختلف ایران نیز می‌توانم به سیب دماوند، سیب گلاب و انگور تاکستان، اشاره کنم که سوغاتی‌هایی هستند که واقعا می‌توانند نیازهای زیستی و سلامتی فرد هدیه گیرنده را تامین کنند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید