• یکشنبه 29 مهر 1403
  • الأحَد 16 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 20
پنج شنبه 18 مرداد 1403
کد مطلب : 232185
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/8qVkm
+
-

خوبی‌ها و بدی‌های بستنی

خوبی‌ها و بدی‌های بستنی

اغلب ما بستنی را تنها یک خوراکی شیرین و خوشمزه می‌پنداریم و به ‌نظرمان مضرات آن بر فوایدش می‌چربد. بر این اساس تصور می‌کنیم بستنی، چیزی جز یک ماده خوراکی پرکالری و چاق‌کننده نیست، اما شگفت زده خواهیم شد اگر بدانیم بستنی حاوی انواع ویتامین‌ها و مواد مغذی است. درباره خواص و مضرات بستنی و ویتامین‌ها، مواد مغذی و ضروری در آن گفت‌وگویی با رضا همایونفر، متخصص تغذیه انجام داده‌ایم.

1 بستنی یک خوراکی لذیذ محسوب می‌شود، زیرا خامه‌ای، سرد و شیرین است. ترکیب اولیه آن معمولا از شیر است و از این‌رو ترکیبات آن تا حدودی به شیر شباهت دارد؛ یعنی فواید و خواصی که برای شیر ذکر می‌شود می‌تواند برای بستنی نیز صادق باشد.
2 شیر ویتامین‌ها و مواد معدنی زیادی در خود دارد. شیر در بستنی وجود دارد، بنابراین وقتی آن را می‌خورید، بدن شما ویتامینD، ویتامینA، کلسیم، فسفر و ریبوفلاوین دریافت می‌کند که همگی برای شما مفید هستند.
3 جدای از آن، طعم‌های مختلف به آن مواد مغذی بیشتری می‌دهند؛ به‌عنوان مثال، بستنی شکلات تلخ حاوی آنتی‌اکسیدان‌ها و فلاونوئیدهاست که به کاهش کلسترول بد و بهبود سلامت قلب کمک می‌کند.
4 بستنی به فعالیت مغز کمک می‌کند. با خوردن بستنی مغز تقویت می‌شود که این می‌تواند باعث هوشیاری شما شود. یکی از مطالعات نشان داده افرادی که اول صبح بستنی می‌خورند، نسبت به کسانی که بستنی نمی‌خورند، هوشیارتر هستند.
5 شیر همچنین به قوی‌تر شدن استخوان‌ها کمک می‌کند. کلسیم یکی از مهم‌ترین مواد معدنی است که بدن ما برای حفظ استخوان‌ها در فرم خوب به آن نیاز دارد، اما بدن ما این ماده معدنی را نمی‌سازد؛ بنابراین باید غذاهایی بخوریم که سرشار از کلسیم هستند. بستنی سرشار از کلسیم است و می‌تواند بخشی از یک رژیم غذایی سالم برای رفع نیازهای کلسیم باشد.
6 خوردن بستنی می‌تواند احساس بهتری به شما بدهد. هنگامی که بستنی می‌خورید، بدن شما یک ماده شیمیایی به ‌نام سروتونین تولید می‌کند. سروتونین که به آن «هورمون احساس خوب» نیز می‌گویند، باعث می‌شود احساس خوبی داشته باشید.
7 بستنی به جلوگیری از سرطان پستان (سینه) کمک می‌کند. یکی از دلایلی که زنان به سرطان سینه مبتلا می‌شوند این است که بدن آنها کلسیم کافی دریافت نمی‌کند. بنابراین، برای جلوگیری از بیماری‌های کشنده مانند سرطان سینه، باید غذاهای غنی از کلسیم بیشتری بخورید. بستنی می‌تواند یکی از این غذاها باشد. زنان درصورت دریافت کلسیم کافی، کمتر به سرطان سینه مبتلا می‌شوند.
8 نکته اصلی در بستنی، شیر است که پتاسیم زیادی دارد. پتاسیم برای چگونگی عملکرد ماهیچه‌ها، میزان کنترل فشار خون و سلامت کلی شما ضروری است. همچنین بستنی به 9 ‌علت اینکه محصولی شیر پایه است به‌خودی خود، یک منبع خوراکی حاوی پروتئین نیز محسوب می‌شود. به‌عبارت دیگر هر صد گرم حدود 3.5گرم پروتئین تامین می‌کند.
کنترل فشار خون از دیگر مزایای بستنی است. بستنی با محتوای قابل توجه پتاسیم و منیزیم، به کنترل فشار خون کمک می‌کند.

 عیب‌های بستنی
12 تا 24 گرم شکر در انواع وعده‌های نیم‌لیوانی یا 65گرمی بستنی وجود دارد.
50گرم شکر برای یک رژیم غذایی با 2هزار کالری روزانه توصیه می‌شود که بستنی بیش از این مقدار، شکر وارد بدن ما می‌کند.

 4بیماری
چاقی، قلبی، دیابت و کبد چرب می‌توانند مرتبط با مصرف بیش از حد قند باشند که مصرف بیش از حد بستنی می‌تواند مقدمه‌اش را فراهم سازد.

 200کالری
در هر 100گرم بستنی وجود دارد که برای سوزاندنش نیاز به 56دقیقه پیاده‌روی یا 20دقیقه دویدن یا 29دقیقه دوچرخه‌سواری خواهید داشت.

 دیگر بدی‌های بستنی
   اثرات منفی افزودنی‌ها و طعم‌دهنده‌های بستنی برای سلامت
  عوارض جانبی خفیف صمغ گوار استفاده شده در بستنی برای بدن

 بالاخره بستنی بخوریم یا نخوریم؟
لذت بردن از یک دسر، گاه به گاه به‌عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم کاملا قابل‌قبول است، اما باید این مسئله را نیز در نظر داشته باشیم که کلید اصلی اعتدال است. اگر چه انواع بستنی کم چرب یا کم قند ممکن است سالم‌تر به‌نظر برسند، اما لزوما نسبت به سایر گزینه‌ها، مغذی‌تر نیستند یا حتی کالری کمتری ندارند و ممکن است حاوی مواد مصنوعی (مثل قندهای الکلی به‌عنوان شیرین‌کننده‌های غیرمغذی) باشند. با مطالعه دقیق برچسب‌ها با احتیاط صرف کنید؛ بنابراین بستنی می‌تواند بخشی از یک رژیم غذایی متعادل باشد، اما مهم است که میزان خوردن بستنی را کنترل و مصرف خود را تعدیل کنید.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید