• یکشنبه 29 مهر 1403
  • الأحَد 16 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 20
چهار شنبه 17 مرداد 1403
کد مطلب : 232122
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/LgEQw
+
-

روی قله دماوند گریه کردم

گفت‌وگو با دختر 14 ساله یزدی که موفق به صعود به بام ایران شد

گپ
روی قله دماوند گریه کردم

 راحله عبدالحسینی-روزنامه‌نگار

نه‌فقط بین گروه‌های کوهنوردی که در اخبار جوانه‌ها و بین بیشتر اهالی یزد نامش شنیده می‌شود؛ تینا تفکری، دختر نوجوان 14ساله‌ای که به‌عنوان کم‌‌سن و سال‌ترین ورزشکار از استان یزد توانسته به بام ایران صعود کند.  تینا اهل بافق است و می‌گوید که به سبب کوهنورد بودن پدر و مادرش به کوهنوردی علاقه‌مند شده و كوهپيمايي و طبیعت‌گردی را از کودکی آغاز کرده است. تینا در ورزش‌های دیگر هم فعال است و این روزها بیشتر وقتش را به تمرین هندبال اختصاص داده است. خودش را یک بچه ورزشی می‌داند و تلاشش برای هیمالیانوردی و قدم گذاشتن بر قله اورست است.‌

اسم شما به‌عنوان نخستین دختر نوجوان یزد که موفق به صعود به قله دماوند شده، شنیده می‌شود.
باعث خوشحالی و افتخار من است. این را هم بگویم که نه فقط دختر نوجوان، بلکه تا‌کنون پسر نوجوان هم‌سن و سال من از استان یزد به قله دماوند صعود نکرده است. ورزش کوهنوردی در استان ما چنان که باید و شاید حمایت نمی‌شود.
یعنی دوره‌های آموزشی یا گروه‌های کوهنوردی به‌قدر کافی در یزد فعالیت نمی‌کنند؟
دوره‌های آموزشی در یزد برگزار می‌شود، اما اینکه نوجوانان بخواهند به این ورزش رغبت و تمایلی نشان دهند حمایت خانواده‌ها در درجه اول و بعد حمایت جامعه ورزشی را می‌طلبد. منظورم از حمایت هم فقط حمایت مالی نیست.
گویا کوهنوردی در خانواده شما موروثی است؟
پدربزرگم کوهنورد هستند. پدرم رئیس هیأت کوهنوردی بافق و مادرم هم نایب‌رئیس هیأت کوهنوردی بافق است. یادم هست از وقتی 4ساله بودم با پدر و مادرم راهی کوهپیمایی می‌شدم و به طبیعت‌گردی می‌رفتم.
برای صعود به قله دماوند چه مسیری را گذرانده‌ای؟
کوهنوردی را با صعود به قله‌های اطراف شهر بافق شروع کردم. قله میل باجگان با ارتفاع ۲۸۹8متر بلندترین قله بافق است. برای تقویت آمادگی جسمانی و تمرین برای صعود به دماوند به قله حسن کل با ارتفاع 3305متر در استان کرمان و قله شیرکوه یزد با ارتفاع 4075متر صعود کردم.
گزارش مسیر صعودت به دماوند را که در اخبار جوانه‌ها پخش شد، خودت تهیه کرده بودی؟
بله. به گزارشگری هم علاقه دارم. دوست داشتم از تمام لحظه‌های خاص صعود به بام ایران گزارش تصویری داشته باشم که همیشه سختی‌ها و شیرینی‌های راه یادم بماند. وقتی به قله رسیدم فقط گریه می‌کردم و باورم نمی‌شد به آرزویم رسیده باشم.
نهایت آرزویت در رشته کوهنوردی؟
شاید آرزوی هر کوهنوردی همین باشد که به اورست صعود کند. رویای من هم این است که به 14قله برف‌‌گیر هیمالیا پا بگذارم و هیمالیانوردی کنم و سرانجام هم به بلندترین قله دنیا یا همان اورست بروم.
هندبال را هم جدی و حرفه‌ای دنبال می‌کنی؟
به دنیای ورزش علاقه‌مندم. دوچرخه‌سواری و شنا را هم دنبال می‌کنم، اما از آنجا که تیم هندبال سنگ‌آهن بافق معمولا در صدر جدول لیگ است و بازیکنانی را راهی تیم ملی می‌کند، فعلا بیشتر وقتم را برای هندبال می‌گذارم. البته کوهنوردی جای خودش را دارد. من خودم را یک بچه ورزشی می‌دانم.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید