• پنج شنبه 18 مرداد 1403
  • الْخَمِيس 2 صفر 1446
  • 2024 Aug 08
پنج شنبه 11 مرداد 1403
کد مطلب : 231547
+
-

دستور حمایت از بورس صادر شد

برآورد می‌شود با تزریق منابع مالی جدید از سوی صندوق توسعه ملی و کاهش هیجان‌ها، هفته بعد بازار سهام به نقطه تعادل بازگردد

بورس
دستور حمایت از بورس صادر شد

روز گذشته شاخص کل بورس تهران در واکنش به ترور و شهادت اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس که برای مراسم تحلیف مسعود پزشکیان به ایران سفر کرده بود با 52هزار واحد کاهش مواجه شد. با این حال با دستور معاون اول رئیس‌جمهور قرار شد با تزریق منابع از صندوق توسعه ملی از بورس حمایت شود که این کار از دیروز آغاز شد.به گزارش همشهری، شهادت اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس که صبح روز گذشته اتفاق افتاد، ریسک تازه‌ای به بورس تحمیل کرد؛ به‌طوری که از همان ابتدای صبح، معاملات بازار سهام تحت ‌تأثیر قرار گرفت و تا پایان مبادلات، شاخص کل بورس تهران با 52هزار و 209واحد کاهش به 2میلیون و 68هزار واحد رسید. تحت‌تأثیر این نزول، ارزش کل بازار سهام با 5میلیارد و 130میلیون دلار نزول مواجه شد و برای نخستین بار در چند سال گذشته به زیر 140میلیارد دلار نزول کرد. دیروز همچنین نسبت خروج نقدینگی به معاملات خرد به منفی 36درصد رسید که نشان می‌دهد روند خروج نقدینگی از بورس شتاب گرفته است.

حمایت سهامداران حقوقی
دیروز فضای هیجانی شکل گرفته در بازار سهام منجر به تشکیل صف‌های سنگین فروش شد و تعداد زیادی از سهامداران حقیقی در حال خروج از بازار سهام بودند؛ به‌طوری که در داد و ستد‌های روز گذشته بیش از 1250میلیارد تومان نقدینگی سهامداران خرد از بازار خارج شد و به ‌دلیل فضای هیجانی شکل گرفته، قیمت سهام 90درصد شرکت‌های بورس افت کرد.
با وجود این فضای روانی منفی، سهامداران حقوقی از میانه‌های معاملات وارد عمل شدند و با جمع‌آوری سهام فروخته شده از سوی سهامداران حقیقی تلاش کردند از گسترش فضای روانی منفی بازار جلوگیری کنند.
با حمایت سهامداران حقوقی از گسترش جو منفی ایجاد شده در بازار در پایان مبادلات تا حدودی کاسته شد و آنطور که آمار‌ها نشان می‌دهد حجم خرید سهام توسط سهامداران حقوقی به 2.2برابر روز‌های گذشته رسید که رقمی بی‌سابقه ظرف چند سال گذشته تلقی می‌شود. در داد و ستد‌های روز گذشته سهامداران حقیقی جمعا نزدیک به 3100میلیارد تومان سهام فروختند که بیشتر از 60درصد از این میزان سهام توسط سهامداران حقوقی خریداری شد.
حالا قرار است طبق دستور معاون اول رئیس‌جمهور صندوق توسعه ملی وارد عمل شود تا از التهاب‌ها و فضای هیجانی ایجاد شده در بازار سهام در هفته آینده کاسته شود.

آیا نزول تداوم خواهد داشت؟
نزول معنادار شاخص بورس در مبادلات دیروز، واکنش دولت را در روز نخست فعالیتش پس از مراسم تحلیف ریاست‌جمهوری در پی داشت و منجر به صدور فرمانی از سوی معاول اول رئیس‌جمهور شد که می‌تواند شرایط بازار را در هفته آینده تغییر دهد.طبق دستور محمدرضا عارف، این حمایت از طریق واریز وجه توسط صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار و همچنین واریز وجه توسط شبکه بانکی به صندوق توسعه بازار انجام خواهد شد و آنطور که خبر‌ها نشان می‌دهد از همان دقایق نخست این دستور بیش از 100میلیارد تومان نقدینگی به بازار سهام تزریق شد و قرار است از ابتدای هفته بعد نیز 500میلیارد تومان نقدینگی جدید به صندوق تثبیت بازار سرمایه تزریق شود. خبر‌های تکمیلی نشان می‌دهد این امکان وجود دارد که صندوق توسعه ملی تا 1700میلیارد تومان نقدینگی تازه به بازار سهام تزریق کند و رویه معاملات را در بورس تغییر دهد.مهدی غضنفری، رئیس هیأت عامل صندوق توسعه ملی دیروز در همین باره گفت: در راستای پولی که صندوق توسعه ملی باید به صندوق تثبیت بدهد، روز چهارشنبه 100میلیارد تومان نقدینگی تازه به بورس تزریق شد و روز شنبه هم 500میلیارد تومان دیگر به بازار سهام واریز خواهد شد.او با بیان اینکه این واریزی‌ها ادامه خواهد داشت اضافه کرد: در 3 سال گذشته 13هزار و 500میلیارد تومان نقدینگی به صندوق تثبیت بازار سرمایه واریز شده و با واریز 600میلیارد تومان، حجم بدهی صندوق توسعه ملی به 1.7هزار میلیارد تومان می‌رسد که آن را نیز واریز خواهیم کرد.





 

این خبر را به اشتراک بگذارید