• یکشنبه 11 شهریور 1403
  • الأحَد 26 صفر 1446
  • 2024 Sep 01
یکشنبه 7 مرداد 1403
کد مطلب : 231128
+
-

نمایش تاریخی

مهدی الفتی به‌عنوان نخستین ژیمناست ایران دیروز در پرش خرک بازی‌های المپیک مسابقه داد

نمایش تاریخی

مهم‌ترین اتفاق روز اول بازی‌های المپیک 2024 پاریس برای ایران می‌توانست صعود مهدی الفتی به فینال باشد، ژیمناستی که برای نخستین‌بار ژیمناستیک ایران را المپیکی کرد و همینطور پیروزی‌هایی که قرار بود شمشیربازان سابر و هانیه رستمیان در تیراندازی به‌دست بیاورند. الفتی که تنها نماینده کاروان در این رشته بود، در پرش خرک مسابقه داد. پرش اول او 666/14 امتیاز داشت و پرش دوم 500/14. الفتی با میانگین امتیاز 583/14در رده چهارم جدول قرار گرفت و منتظر کار بقیه شرکت‌‌کنندگان ماند. در این ماده 8نفر به فینال راه پیدا می‌کردند و الفتی چند ساعت پر از استرس را تحمل کرد تا تکلیف روشن شود. او و مربی‌اش رضا خیرخواه معتقد بودند که داوران با او سختگیرانه رفتار کرده‌اند و به‌خاطر همین امید چندانی به حضور او در بین فینالیست‌ها نبود. اگر الفتی حتی به فینال هم نرسیده باشد، نمایش قابل‌قبولی در این بازی‌ها داشت که با تحسین روبه‌رو شد. اگر او توانسته باشد در جمع 8نفر اول برسد باید یکشنبه هفته آینده در فینال رقابت کند.
با این حال رستمیان و شمشیربازان نتایج چندان قابل‌قبولی نگرفتند. رستمیان حذف شد و شمشیربازان هم به جز یک پیروزی که به نام علی پاکدامن ثبت شد، نتیجه دیگری نگرفتند.

شکست شمشیرها
رقابت‌های شمشیربازی برای ایران با باخت شروع شد، پایان خوشی هم نداشت و هر سه نماینده ایران در مسابقات انفرادی این رشته حذف شدند. محمد فتوحی مقابل شمیشربازی از مکزیک قرار گرفت و با شکست 15 بر 13 حذف شد. محمد رهبری هم با سباستین پاتریک از فرانسه مبارزه کرد و باخت تلخی داشت. او در وقت اول با 5 اختلاف امتیاز عقب بود اما کام‌بک زد و در وقت دوم نتیجه را
13-13 کرد اما حریف پاریسی در سالن پاریسی قدرت بیشتری داشت و رقابت را 15 بر 13 به پایان برد. رهبری بعد از این شکست گفت که به جو سالن باخت: «اول مسابقه بازی از دستم در رفت.» در جمع شمشیربازان که هر سه در سابر برای ایران سهمیه‌ گرفته‌ بودند، علی پاکدامن هم کار سخت‌تری داشت و حداقل به یک پیروزی رسید. او در دیدار اول کنتو یوشیدا، کاپیتان تیم ژاپن با رنک 21 را 15 بر 11 شکست داد و به مرحله بعد صعود کرد. پاکدامن از امتیاز 9-9 به بعد بود که از حریف فاصله گرفت؛ از امتیازی که خودش می‌گوید: «8 بر 5 جلو بودم و وقتی امتیاز 9-9 شد، زیرماسک به‌خودم گفتم من برای تسلیم‌شدن به اینجا نیامده‌ام.»‌ اما او در مبارزه دوم چاره‌ای جز تسلیم‌شدن نداشت. حریف پاکدامن در مرحله یک‌هشتم نهایی اوه سونگ از کره‌جنوبی با رنک‌4 جهان بود و در مقایسه با پاکدامن که در رنک 13 جهانی است، اختلاف بالا بود. این اختلاف در دیدار این دو خودش را نشان داد. پاکدامن در ابتدای وقت اضافه عقب افتاد و هر‌چند در ثانیه‌های پایانی این وقت اختلاف را به حداقل رساند اما در وقت دوم نتوانست پابه‌پای حریف پیش برود و نتیجه را 15 بر 10 واگذار کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید