• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
شنبه 6 مرداد 1403
کد مطلب : 231076
+
-

هزینه تولید فیلمی را که توقیف می‌شود دولت پرداخت می‌کند

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه دیگر ممنوع‌الکاری هنرمندان مخفیانه به ‌خودشان اعلام نمی‌شود، گفت: هنرمند را دعوت می‌کنیم و با او سخن می‌گوییم. او می‌تواند از خود دفاع کند و در نهایت توسط هیأت منصفه مورد قضاوت قرار می‌گیرد. محمدمهدی اسماعیلی در آیین بهره‌برداری از فیلمخانه ملی ایران با اشاره به سایر اقدامات انجام شده توسط وزارتخانه متبوعش، گفت: در شورای هنر سند سینما آماده نهایی شدن است. ضوابط صدور پروانه‌ ساخت و پروانه نمایش مورد انتقاد برخی از دوستان قرار گرفته بود که پس از ابلاغ این سند هنرمندان در عرصه سینما خارج از سیستم فرهنگی توسط هیچ محکمه‌ای فراخوانده نمی‌شوند.
وی افزود: اگر هنرمندی دچار مشکلی شد به جای اینکه در راهروهای دادگاه و دادسرا در رفت‌وآمد باشد، توسط هیأت تخلفات در وزارت فرهنگ که با حضور نمایندگان اصناف و خود هنرمند تشکیل می‌شود مشکلش بررسی می‌شود. در این جلسه خود هنرمند سخنانش را می‌گوید و اگر حکم صادره مورد اعتراض قرار گرفت موضوع در نهاد بالادستی ۹ نفره‌ای که درنظر گرفته شده است بررسی می‌شود.
اسماعیلی اظهار کرد: اگر بنا به دلایل متقن و ضروری تصمیمی مبنی بر توقف تولید و یا نمایش فیلمی گرفته شود همه هزینه‌های ساخت فیلم با درخواست رئیس سازمان و موافقت وزیر فرهنگ پرداخت می‌شود.وی افزود: در همه دنیا سینما در راستای منافع ملی قرار دارد. در کدام کشور سینما برخلاف منافع ملی است؟ ما این روند را شفاف و آنها را از حرف‌های درگوشی خارج کردیم. اسماعیلی ادامه داد: تهیه‌کننده‌ای قرارداد می‌بندد و حقوق بازیگران را به هر بهانه‌ای نمی‌دهد. جریان سینمایی باید بتواند با قوت حقوق افراد را بگیرد.
وی افزود: اتفاقاتی که در این دوره رخ داد گام‌های بلندی برای حل مشکلات است. سند موسیقی را بعد از ۴۵ سال توسط فقیهی همچون آیت‌الله شهید رئیسی ابلاغ کردیم که در نتیجه آن هیچ نهادی جز وزارت ارشاد حق ندارد در مسائل مربوط به برنامه‌های موسیقی ورود کند.
براساس همین سند مسئله‌ای که در یکی از کنسرت‌های موسیقی ایجاد شده بود برطرف شد. یک روز بعد از ابلاغ این سند، معاون امنیتی وزارت کشور نامه‌ای به استانداری‌های سراسر کشور ارسال کرد که از این پس در مورد اجراهای صحنه‌ای و کنسرت‌ها نظر وزارت ارشاد ملاک است.

این خبر را به اشتراک بگذارید