• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
شنبه 6 مرداد 1403
کد مطلب : 231017
+
-

نیما قاضی، کارشناس گردشگری پاسخ می‌دهد

از «های‌سیزن» تا «دقیقه‌نودی»

چگونه در هر فصلی ارزان سفر کنیم؟

از «های‌سیزن» تا «دقیقه‌نودی»

سفر کردن به‌عنوان یک ضرورت و نه صرفاً تفریح، در زندگی انسان‌ها جایگاه ویژه‌ای دارد. با وجود مشغله‌های روزمره و افزایش هزینه‌ها، بسیاری از افراد تصور می کنند که سفر کردن به یک آرزوی دست‌نیافتنی تبدیل شده است. اما با کمی برنامه‌ریزی و استفاده از راهکارهای مناسب، می‌توان سفری ارزان و در عین حال خاطره‌انگیز و لذتبخش تجربه کرد. نیما قاضی، کارشناس گردشگری، در این گفت‌وگو به بررسی مهم‌ترین نکات و راهکارها برای داشتن سفری مقرون به صرفه می‌پردازد.

   مهم‌ترین اصل در برنامه‌ریزی برای یک سفر ارزان چیست؟
اولین موضوع برای پایین آوردن هزینه‌های سفر مسئله زمانبندی است؛ یعنی اینکه خیلی زودتر از زمان مورد نظر سفر، برنامه‌ریزی را آغاز کنیم. همچنین سفر را در زمانی که موقع پیک(اوج) سفرها در ماه‌های خاصی از سال است انجام ندهیم.در تعطیلاتی که عموم مردم به سفر می‌روند، سفر نرویم، زیرا در این زمان‌های مخصوص مثلا در هفته‌های اول تابستان سفرهای زیادی انجام می‌شود و در همین زمان، مخارج به ‌خاطر درخواست‌های زیاد، بالا می‌رود؛ مانند اینکه  قیمت اقامتگاه‌های شهرهای شمالی بسیار بالاتر از دیگر زمان‌ها می‌شود. در هفته‌های اول فصل پاییز نیز شهرهای جنوبی، این حالت را دارند و مبالغ سفر در این زمان‌ها و این مکان‌ها خیلی بالا می‌رود؛ بنابراین باید طوری برنامه‌ریزی کنیم که در زمان‌های به‌اصطلاح «آف‌پیک» به سفر برویم و خرید‌هایمان را در زمان‌های جلوتر انجام بدهیم تا بتوانیم از تخفیف‌های بیشتری استفاده کنیم.

   آیا این موضوع به مقصد گردشگری هم ربط دارد؟
نکته مهم، تنوع دادن به سفر است. خیلی از مقاصد گردشگری، کمتر شناخته شده‌اند و هنوز سفر به این مقاصد همه‌گیر نشده است. این مقاصد سفر به دلایل گفته شده خیلی گران تمام نمی‌شوند، همچنین در این مقاصد گردشگری می‌توان تجارب جدید به دست آورد و مکان‌های بکرتری را دید. مقاصد کمتر
شناخته شده به‌دلیل اینکه هنوز تجاری نشده‌اند، قیمت‌های پایین‌تری نیز دارند، علاوه بر این، هم محیط‌زیست بهتری دارند. هم فرهنگ دست‌نخورده‌تر که می‌تواند سفری خاص با تجربه‌هایی ناب برای گردشگران باشد.

   این مقاصد بکر را چگونه پیدا کنیم؟
پیداکردن مقاصد بکر گردشگری، نیازمند جست‌وجوهای دقیق است. باید خیلی با حوصله سایت‌های مربوط به گردشگری را جست‌وجو کنید تا بتوانید یک مقصد مناسب را برای سفر بیابید. همچنین می‌توانید افرادی را که اهل سفر هستند و در صفحات مجازی سفرها و تجارب خود را به اشتراک می‌گذارند، دنبال کنید. این افراد چون سفرهای زیادی می‌روند، می‌توانند مکان‌هایی را معرفی کنند که کمتر کسی به آنجا سفر کرده است.

   هزینه‌های حمل‌ونقل را چگونه کاهش دهیم؟
کاهش هزینه‌ها در این زمینه نیز مستلزم اقدام زودتر برای تهیه بلیت قطار، هواپیما و دیگر وسایل نقلیه است. اگر زودتر به تهیه بلیت اقدام کنیم، هم امکان انتخاب بهتر را داریم، هم با قیمت پایین‌تر می‌توانیم بلیت تهیه کنیم. یک راه دیگر هم  برای کاهش هزینه بلیت وجود دارد که البته ریسک بالایی دارد؛ آن هم اقدام در دقیقه 90است؛ یعنی اینکه در آخرین لحظه به فرودگاه برویم و روی جاهای خالی مانده در پرواز حساب کنیم که قیمت بسیار کمتری از قیمت‌های معمول دارند. البته این نوع تهیه بلیت بیشتر در سفرهای خارجی به کشورهای نزدیک امکان‌پذیر است. این اقدام دقیقه 90، مخصوص کسانی است که تنها سفر می‌کنند و همیشه با چمدان بسته‌شده آماده سفر هستند. البته در بعضی مواقع ممکن است در این سبک، موفق به انجام سفر نشویم، یا اینکه ساعات طولانی در فرودگاه منتظر یک جای خالی بمانیم.

   آیا شیوه دقیقه‌نودی در سفرهای داخلی هم ممکن است؟
در سفرهای داخلی خیلی این امکان وجود ندارد‌وبا سیاست‌هایی که در این چند سال اخیر اعمال شده است، بیشتر دچار کمبود ظرفیت هستیم. تقریبا در هیچ سفر داخلی ظرفیت اضافه‌ وجود ندارد تا بلیت لحظه‌آخری گیر کسی بیاید. در سفرهای داخلی، عرضه در قسمت حمل‌ونقل بسیار پایین آمده است؛ به همین دلیل در هواپیما، قطار و اتوبوس کمتر امکان دارد که بلیت لحظه آخری وجود داشته باشد.

   چه اشتباهاتی باعث افزایش هزینه‌های سفر می‌شود؟
های‌سیزن (دو، سه هفته ابتدایی هر فصل) بهترین زمان برای سفر است، زیرا در این زمان، هم هوا بسیار خوب و هم قیمت‌ها مناسب‌تر هستند؛ مثلا در سفر به ترکیه بهترین زمان آغاز اردیبهشت و‌ برای سفر به جنوب کشور بهترین زمان آغاز مهرماه است. هرگاه زمان فروش بلیت سفرهای های‌سیزن اعلام شد، خیلی سریع باید برای خرید اقدام شود، زیرا اگر از این زمان بگذرد، به فاصله یکی‌، دو هفته قیمت‌ها تغییرمی‌کند و به اوج خود می‌رسد و ممکن است در این شرایط قیمت‌ها به اندازه‌ای بالا برود که بودجه بعضی از افراد، دیگر برای اقدام به سفر کفایت نکند و سفر را از دست بدهند.

   آیا برای سفرهای داخلی هم امکان رزرو بلیت از چند هفته قبل وجود دارد؟
در سفرهای داخلی در قسمت پروازی، بعضی از شرکت‌های هواپیمایی دولتی، بلیت‌های خود را
یکی‌ دو‌ماه زودتر عرضه می‌کنند. در این زمان‌ها می‌توان بلیت‌ها را با قیمت مصوب تهیه کرد که ارزان‌تر از زمان‌های دیگر محسوب می‌شود.

  آیا اپلیکیشن‌ و وب‌سایت‌ برای برنامه‌ریزی سفر ارزان وجود دارد؟
بله. پلتفرم‌ها و سایت‌های زیادی وجود دارند که بلیت هواپیما، قطار و اتوبوس عرضه می‌کنند، اما هنگام خرید باید دقت داشت که به سایت یا پلتفرم معتبر مراجعه شود.

   چگونه اقامتگاه ارزان پیدا کنیم؟
اصول پیدا کردن اقامتگاه ارزان مانند تهیه بلیت است؛ یعنی اینکه به نکاتی مانند شروع های‌سیزن، زمان درست تهیه بلیت، زودتر برنامه‌ریزی کردن و سر بزنگاه آماده سفربودن باید توجه کرد. با رعایت این نکات و همچنین جست‌وجوی دقیق می‌توان اقامتگاهی با هزینه کم پیدا کرد.

  آیا سفر با تور، ارزان‌تر تمام می‌شود؟
نمی‌توان گفت که سفرکردن با تورهای مسافرتی خیلی ارزان‌تر و به صرفه‌تر از سفر شخصی است، اما با تور سفرکردن، سفر مطمئن‌تری را درپی دارد؛ یعنی اینکه افراد خیالشان‌ راحت است که بیش از اندازه پول پرداخت نکرده‌اند و از امکانات تور مانند راهنما و ... نیز بهره ‌برده‌اند. سفر با تور امکان خطا را به حداقل می‌رساند، اما تورهای مسافرتی ارزان‌تر از سفرهای شخصی نیستند.

  آیا می‌توانید یک راهنمایی خاص برای سفر ارزان ارائه بدهید؟
انتخاب یک اقامت مناسب یکی از ضروری‌ترین مسائل سفر است، زیرا تنها با این روش، یک تجربه خوب از سفر به ‌دست می‌آوریم. یک خانواده ایرانی مبلغی را برای سفرهای سالانه پس‌انداز می‌کند؛ سفری که به غیر از رفتن به خانه اقوام در دیگر شهرها باشد. برای این سفرها همیشه هزینه‌ها را درنظر می‌گیریم، اما این را باید بدانیم که کمتر هزینه کردن نباید باعث پایین آمدن کیفیت سفر شود، چرا که سفر نرفتن بهتر از اینگونه سفر رفتن است. باید طوری برنامه‌ریزی کنیم که هر سفری برای ما یک تجربه خاص داشته باشد.
برای اینکه چنین سفری را تجربه کنیم، باید در انتخاب اقامت مناسب دقت زیادی داشته باشیم. حتما باید برندهای اقامتی را به خوبی بشناسیم و در موردشان تحقیق کنیم. اگر جای مناسبی را برای اقامت انتخاب کنیم تا 90درصد کیفیت سفرمان را گارانتی کرده‌ایم و از سفرمان لذت خواهیم برد.

  این اقامتگاه‌ها را چگونه پیدا کنیم؟
در کشور ما اقامتگاه‌های زنجیره‌ای خیلی کمتر از دیگر کشورهاست. در سال‌های اخیر چند اقامتگاه زنجیره‌ای فعالیت خود را آغاز کرده‌اند، اما این تعداد خیلی کمتر از میزان نیاز است. اولویت اول پیداکردن این اقامتگاه‌های زنجیره‌ای و اقدام به رزرو مکان است، در غیر این صورت باید در پلتفرم‌ها، سایت‌ها و صفحات مجازی جست‌وجو کنیم و دانه‌به‌دانه، این اقامتگاه‌ها را مورد بررسی قرار دهیم. یکی از راه‌های بررسی این اقامتگاه‌ها خواندن کامنت‌های افرادی است که اقامت در این مکان‌ها را تجربه کرده‌اند؛ همچنین بررسی امتیازی که این افراد به اقامتگاه‌ها داده‌اند، از نکات مهم است.

  برای سفر به شهرهای شمالی، چه شهر ارزانی را معرفی می‌کنید؟
در سال‌های اخیر سفر به استان گیلان با اقبال بیشتری نسبت به مازندران روبه‌رو شده است. شهرهای بسیار زیبایی در استان گیلان وجود دارند که کمتر شناخته شده‌اند. یکی از این شهرها بندر کیاشهر است؛ شهری ساحلی با دیدنی‌های بسیار زیبا. یکی از مکان‌های دیدنی این شهر منطقه «بوجاق» است؛ یک دشت وسیع و زیبا که شباهت بسیار زیادی به پارک‌های حیات وحش در قاره آفریقا دارد. افراد می‌توانند در این منطقه، گاومیش، اسب‌های وحشی، انواع پرندگان و... را بدون هیچ هزینه‌ای از نزدیک ببینند.
همچنین کیاشهر سواحل بسیار زیبایی دارد و یک منطقه نیزار که با یک پل چوبی قدیمی به ساحل متصل می‌شود. با این تفاصیل و همچنین قیمت‌های مناسب سفر و اقامت در شهر بندری، کیاشهر یک انتخاب مناسب در این فصل محسوب می‌شود.

  در استان‌های جنوبی هم جایی را معرفی می‌کنید؟
سفر به بیشتر استان‌های جنوبی، به جز در زمان‌ «های‌سیزن» که همان اول پاییز و زمستان است، بسیار ارزان تمام می‌شود. در استان بوشهر و شهرهای مختلف این استان مانند دلوار، بندر گناوه و دیلم مقاصد بسیار جذاب، فوق‌العاده زیبا و مقرون به‌صرفه‌ای وجود دارد که می‌توان با سفر به این مقاصد تجارب بسیار زیبایی کسب کرد.

پیشنهاد سفر ارزان

شهرهای بسیار زیبایی در استان گیلان وجود دارند که کمتر شناخته شده‌اند. یکی از این شهرها بندر کیاشهر است؛ شهری ساحلی با دیدنی‌های بسیار زیبا.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید