• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
شنبه 6 مرداد 1403
کد مطلب : 231021
+
-

بندر کیاشهر کجاست؟

بندر کیاشهر یکی از بندرهای استان گیلان است. کیاشهر در فاصله ۱۹کیلومتری آستانه اشرفیه و ۵۲کیلومتری رشت در استان گیلان قرار دارد. فاصله تهران تا کیاشهر ۳۵۶کیلومتر است.
کیاشهر از شمال با ساحل دریای خزر، از شرق با شهر چمخاله و از غرب با زیباکنار و بندرانزلی همسایه است. کیاشهر از جنوب با شهرهای آستانه اشرفیه و لاهیجان مجاورت دارد. سفیدرود، بزرگ‌ترین رود شمال ایران، در منطقه کیاشهر به دریای خزر می‌ریزد. سفیدرود بندر کیاشهر را به 2 منطقه شرقی و غربی تقسیم می‌کند. در منطقه شرقی کیاشهر عمدتا ادارات و سازمان‌های دولتی بندر قرار گرفته‌اند و در منطقه غربی، مردم محلی سکونت دارند. عمده درآمد اهالی این شهر از شالیکاری و صید ماهی است. بهترین و مرغوب‌ترین برنج کشور در این منطقه کشت می‌شود. یکی از محصولات جهانی کیاشهر، خاویار است. در روز‌های چهارشنبه بازار محلی کیاشهر برپا می‌شود.
بهترین زمان برای سفر به کیاشهر و تماشای پل چوبی، تابستان و بهار است. در این دو فصل، شرایط آب و هوایی مناسب‌تری برای قایقرانی و دیدن پل وجود دارد. در فصل‌های دیگر، به‌خصوص در فصل‌های سرد، بارش برف و باران می‌تواند باعث لغزندگی پل شود و شرایط سفر را خطرناک‌تر کند.

 مناطق دیدنی کیاشهر
در بندر کیاشهر مناطق بکر زیادی وجود دارد. یکی از این مناطق پارک ملی بوجاق است. بوجاق نخستین پارک ملی خشکی دریایی ثبت‌شده در ایران است که 3260هکتار وسعت دارد. سفیدرود از میان این پارک ملی بزرگ عبور می‌کند. بوجاق همواره میزبان پرنده‌های مهاجر و گونه‌های جانوری است. دیگر مکان دیدنی بندر کیاشهر پل چوبی است. پل چوبی از میان منطقه‌ تالابی و کم‌عمقی، از میان نیزارها عبور می‌کند. شیلات هم در بندر کیاشهر سابقه‌ای ۱۵۰ ساله دارد؛ روس‌ها نخستین پایگاه استحصال خاویار را در این منطقه بنا نهادند. هم‌اکنون بناهای تاریخی شیلات و ساختمان‌های چوبی ساخت روسیه از دیدنی‌های این شهر محسوب می‌شوند.

 چگونه به کیاشهر برویم؟
معمولا مسافران برای رسیدن به بندرکیاشهر از مسیر آستانه اشرفیه وارد شهر می‌شوند، اما راه‌های دیگری نیز برای سفر به کیاشهر وجود دارد. از سمت غرب می‌توان از بندر انزلی و زیباکنار به بندر کیاشهر رفت. از شرق نیز از طریق لاهیجان، دهشال، لسکوکلایه به بندر کیاشهر می‌رسیم، اما بهترین مسیر برای مسافران تهرانی، جهت رسیدن به بندر کیاشهر این است که در اتوبان قزوین-رشت از سه‌راه سنگر و کمربندی لاهیجان تغییر مسیر دهند و با عبور از شهر‌های سنگر، کوچصفهان و آستانه اشرفیه به بندر کیاشهر برسند.

این خبر را به اشتراک بگذارید