• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
شنبه 6 مرداد 1403
کد مطلب : 230975
+
-

بیشتر بدانیم

انواع اشعه ماورای بنفش
اشعه ماورای بنفش(UV) شکلی از تابش الکترومغناطیسی است که از خورشید ساطع و براساس طول موج به 3نوع UVA، UVB و UVC تقسیم می‌شود. UVC بیشتر در جو جذب می‌شود و به سطح زمین نمی‌رسد، اما UVA و UVB از جو نفوذ می‌کنند و بر سلامت انسان اثر دارند.

ویژگی UVA
UVA اشعه ماورای بنفش موج بلند است که به عمق پوست نفوذ می‌کند و باعث پیری پوست و چین و چروک می‌شود. این اشعه همچنین عامل بروز سرطان پوست  است.

ویژگی UVB
UVB اشعه ماورای بنفش موج کوتاه است که بر لایه بیرونی پوست ‌تأثیر می‌گذارد. این اشعه عامل آفتاب‌سوختگی است و می‌تواند منجر به بروز سرطان پوست هم بشود.

عملکرد منفی اشعه
اشعه ماورای بنفش می‌تواند به DNA سلول‌های پوست آسیب برساند و منجر به جهش و رشد سلولی کنترل‌نشده شود. قرار گرفتن طولانی‌مدت و شدید در معرض اشعه ماورای بنفش هم خطر و هم احتمال ابتلا به انواع سرطان پوست را افزایش می‌دهد.

پیامدهای جهانی
اشعه ماورای بنفش خورشید می‌تواند آسیبی جهانی در نظر گرفته شود، اما میزان این خطر در هر منطقه به‌دلیل عواملی مانند عرض جغرافیایی، ارتفاع و ضخامت لایه ازن متفاوت است. مناطق نزدیک به خط استوا نور مستقیم خورشید بیشتری در طول سال دریافت می‌کنند و درنتیجه سطح تشعشعات ماورای بنفش بالاتری دارند. کشورهایی مانند استرالیا و نیوزیلند بیشترین مواجهه را با اشعه ماورای بنفش دارند و آمار شیوع سرطان پوست هم در این کشورها قابل‌توجه است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید