• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
چهار شنبه 3 مرداد 1403
کد مطلب : 230847
+
-

دانشیار پژوهشگاه مطالعات اجتماعی ناجا

نقش گردشگری در ایجاد همبستگی اجتماعی

تهران در سال‌های گذشته به یک مقصد گردشگری برای شهروندان تهرانی و غیرتهرانی تبدیل شده است.
رضا بیگدلو، دانشیار پژوهشگاه مطالعات اجتماعی ناجا این پیامد را برای پایتخت مؤثر ارزیابی می‌کند و در این‌باره می‌گوید: «گردشگری مقوله‌ای است که باعث تعمیق فرهنگ و ایجاد روحیه ایران‌دوستی و همبستگی اجتماعی می‌شود. برنامه‌هایی که از سوی معاونت اجتماعی و فرهنگی و ستاد گردشگری شهرداری تهران برای شهروندان در زمینه گردشگری تدارک دیده شده هم از لحاظ کیفیت و هم از لحاظ محتوا بسیار عالی و کاربردی بوده
 است.»
 دانشیار پژوهشگاه مطالعات اجتماعی دلیل افزایش آمار ورود گردشگران به تهران را توسعه فضاهای فرهنگی و گردشگری در تهران می‌داند و ادامه می‌دهد:«‌یکی از تغییرات چشمگیری که می‌توان به آن اشاره کرد تبدیل تهران به مقصد گردشگری مسافران است.
در طول 3سال گذشته شاهد ورود گردشگران بیشتری به تهران بودیم و این دگرگونی نشان‌دهنده ایجاد جاذبه‌های گردشگری در شهر تهران از سوی مسئولان در معاونت اجتماعی و فرهنگی و ستاد گردشگری شهرداری تهران است.
خوشبختانه طی این مدت امکانات گردشگری بیشتری برای شهروندان درنظر گرفته و اجرا شده است و این روند در برنامه‌های نوروز امسال نیز محسوس بوده است.
طراحی نقشه جامع، انتخاب مسیرها، پاسخگویی کارشناسان، برگزاری تورهای متنوع و متعدد در جذب گردشگر مؤثر بوده است.» بیگدلو می‌گوید طبق مطالعات جامعه‌شناسی گردشگری در ایجاد همبستگی بین شهروندان مؤثر است: «در سال‌های گذشته شاهد برگزاری برنامه‌های جمعی مناسبتی و همچنین تورهای گردشگری متنوع بوده‌ایم. تمام این برنامه‌ها با اجتماعی از شهروندان همراه است و همین امر در ایجاد حال خوب در شهروندان و تعمیق بیشتر همبستگی اجتماعی تأثیر‌گذار خواهد بود.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید