• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
سه شنبه 2 مرداد 1403
کد مطلب : 230674
+
-

عکس نوشت

صحرا گلستان شد

خیلی عجیب است که در صحرای خشک و بی‌آب و علف آتاکاما که به‌عنوان خشک‌ترین صحرای روی کره زمین شناخته می‌شود، گل بروید. اما این اتفاق امسال افتاد و این صحرا در اواسط زمستان کشور شیلی، پوشیده از گل‌های سفید و بنفش شده است. گلباران شدن این صحرای مرتفع در شمال شیلی، نتیجه بارش حدود ۱۱میلی‌متری باران است که در طول پاییز در این منطقه از نیمکره‌جنوبی باریده و حالا و در اوایل فصل زمستان در شیلی، این دشت را با گل‌های رنگارنگ مزین کرده است. ترکیب بارش باران در این منطقه که با مه صبحگاهی (کامانچاکا به زبان محلی) همراه بود، باعث فعال شدن پوشش گیاهی نادری در این منطقه شد که شاید تا 15سال دیگر چنین پدیده‌ای تکرار نشود. آخرین بار در سال ۲۰۱۵، بارش باران در‌ماه مارس (اسفند) باعث فعال شدن پوشش گیاهی این صحرا در فصل زمستان شد؛ دقیقاً مشابه آنچه حالا
رخ داده است. در آن سال نیز در ماه‌های جولای و آگوست (تیر و مرداد) بارش باران در این صحرا اتفاق افتاد و با آغاز فصل بهار در نیمکره‌جنوبی، صحرای آتاکاما گلباران شد.

وقتی آقای رئیس‌جمهور دانشجو بود

این روزها عکس‌های زیادی از رئیس‌جمهور منتخب در رسانه‌ها و فضای مجازی منتشر می‌شود. یکی از عکس‌های جالبی که از جوانی مسعود پزشکیان در فضای مجازی پربازدید شده است، همین تصویری است که مشاهده می‌کنید؛ عکسی قدیمی از پزشکیان و اعضای انجمن اسلامی دانشگاه تبریز در سال 1363و احتمالا زمانی که آقای رئیس‌جمهور دانشجو بوده و در دانشگاه تبریز تحصیل می کرده است.

غول فانوس دریایی

هرازگاهی طبیعت، خود واقعی‌اش را به ما نشان می‌دهد و به ما انسان‌ها یادآور می‌شود که در مقابل آن، کوچک‌تر از آنیم که تصور می‌کنیم.
اینجا خلیج مونتری در کالیفرنیاست؛ جایی که ماهیگیران، تصور می‌کنند تنها خودشان و ماهی‌ها در آنجا حضور دارند و با آرامش، قلاب‌هایشان را در آب انداخته‌اند؛ غافل از اینکه یک نهنگ گوژپشت 16متری، با وزنی در حدود 36تن هم می‌خواهد برای لحظاتی نفسی تازه کند و خودی نشان دهد.
این تصویر را «داگلاس گرافت» شکار کرده و با این عکس به ما این پیام روشن را یادآور می‌شود که دریا و موجودات درون آن، بزرگ‌تر از آنند که فکرش را می‌کنیم.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید