• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
یکشنبه 24 تیر 1397
کد مطلب : 23055
+
-

توقف پرواز هواپیماها در آسمان نجف

در پنجمین روز از اعتراض شهروندان عراقی، جمعه شب صدها تظاهرکننده وارد فرودگاه نجف شدند که در نتیجه آن کل پروازهای ورودی و خروجی این فرودگاه مختل شد. به گزارش همشهری، شهروندان عراقی در برخی شهرهای این کشور ازجمله نجف، بصره، ناصریه و عماره در اعتراض به فساد، بیکاری و کمبود خدمات شهری مانند آب و برق دست به تظاهرات زدند و فرودگاه نجف، دفتر حزب الدعوه و جاده بندر‌ام القصر را تسخیر کردند. برخی منابع ادعا کرده‌اند این اعتراض‌ها به‌دلیل قطع برق صادراتی از ایران به عراق بوده که دلیل آن افزایش بدهی عراق اعلام شده است. چندی پیش نیز احمد محجوب، سخنگوی رسمی وزارت خارجه عراق مدعی شده بود ایران بدون هشدار قبلی آب ۴۲نهر را که به عراق می‌ریزند قطع کرده و به همین واسطه جنوب عراق با مشکل مواجه شده است که وزارت نیرو با استناد به آمارهای موجود آن را تکذیب کرد.

فرودگاه نجف در تعلیق

خبرها حاکی از این است که از روز جمعه صدها معترض وارد سالن اصلی فرودگاه نجف شده‌اند که باعث لغو همه پروازهای ورودی و خروجی این فرودگاه شد. تا عصر دیروز اخبار ضدونقیضی درباره وضع فرودگاه نجف مخابره شده است، از این میان برخی منابع عربی گفته‌اند فعالیت فرودگاه نجف از سر گرفته شد. اما دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی ایران می‌گوید: هنوز شواهدی دال بر اینکه وضع فرودگاه نجف به ثبات رسیده و امنیت برای انجام پرواز برقرار شده باشد به اطلاع ایرلاین‌ها نرسیده و همچنان پروازها به مقصد نجف انجام نمی‌شود. مقصود اسعدی‌سامانی در گفت‌وگو با همشهری می‌افزاید: چنانچه مسئولان فرودگاه نجف درباره امنیت پروازهای ایرانی تضمین بدهند، پروازها در اسرع وقت برگزار خواهند شد.

هواپیمایی که از روی باند فرار کرد

در جریان ورود معترضان نجفی به فرودگاه این شهر، یکی از هواپیماهای ایرانی که در حال آمده شدن برای سوار کردن مسافر بود، با مشاهده یورش جمعیت به روی باند و پی بردن به وخامت اوضاع، قید سوار کردن مسافر را می‌زند و به سرعت فرودگاه نجف را به مقصد ایران ترک می‌کند. شاهدان عینی گفته‌اند معترضان مانع اتصال پله به هواپیما شده‌اند و خلبان برای جلوگیری از خسارت به هواپیما تصمیم به ترک فرودگاه می‌گیرد و به ایران بازمی‌گردد. در ادامه همه پروازهای ایرانی به مقصد نجف نیز به تعویق افتاد و برخی ایرلاین‌ها نیز پروازهای خود به مقصد نجف را به سمت فرودگاه بغداد هدایت کردند.

کاسبی 13هزار دلاری از هر پرواز

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی ایران می‌گوید: طبق توافقنامه دوجانبه ایران و عراق، ایرلاین‌های ایرانی می‌توانند هر هفته تا سقف 91سورتی پرواز به سمت عراق داشته باشند که بخش قابل‌توجهی از این پروازها به مقصد نجف انجام می‌شود. البته طبق اظهارات اسعدی‌سامانی، در شرایط عادی تعداد پروازهای از مبدأ ایران به مقصد عراق کمتر از 91سورتی پرواز است، اما در زمان‌های پیک تقاضای سفر، به‌ویژه ایام شهادت امام‌حسین(ع) و اربعین، تعداد پروازها افزایش چشمگیری دارد و درمجموع میانگین پروازهای انجام شده در کل هفته‌های سال را به عدد مورد توافق می‌رساند. او در مورد درآمدهایی که فرودگاه نجف از محل ورود پروازهای ایرانی کسب می‌کند، می‌گوید: هر هواپیمای ایرانی برای هزینه هندلینگ در فرودگاه نجف باید 10هزار دلار به مسئولان این فرودگاه بپردازد و هر مسافر نیز باید 10دلار به‌عنوان عوارض پرداخت کند. بر این اساس، فرود یک هواپیمای ایرانی با 300مسافر در فرودگاه نجف، حداقل درآمدی 13هزار دلاری برای این فرودگاه به ارمغان می‌آورد که به نرخ بازار آزاد به 100میلیون تومان خواهد رسید. البته این مبالغ، جدا از هزینه‌های احتمالی است که فرودگاه نجف در قبال ارائه خدمات سوخت‌رسانی و کترینگ به هواپیماهای ایرانی دریافت می‌کند. آنگونه که اسعدی‌سامانی می‌گوید: در فرودگاه نجف پس از کلی چانه‌زنی، قیمت تحویل هر لیتر بنزین به هواپیماهای ایرانی یک دلار و 19سنت محاسبه می‌شود و جالب اینکه فرودگاه نجف همه این مبالغ را نقدی و به دلار مطالبه می‌کند. این مقیاس اگر برای کل 91پرواز در هفته محاسبه شود، میانگین کل درآمد فرودگاه‌های عراق از سرویس‌دهی به هواپیماهای ایرانی، در هر هفته به یک‌میلیون و 183هزار دلار می‌رسد که با محاسبه هر دلار آزاد به قیمت 8هزار تومان، معادل ریالی آن 9میلیارد و 464میلیون تومان خواهد بود. البته لزوما هر هفته این درآمد به جیب فرودگاه‌های عراق واریز نمی‌شود، اما به‌صورت میانگین و با احتساب افزایش تقاضای سفر در ایام خاص، میانگین درآمد هفتگی فرودگاه‌های عراق رقمی در همین مقیاس خواهد بود که درصورت بروز تنش‌هایی مانند اعتراض‌های نجف، می‌تواند به‌شدت تحت‌تأثیر قرار گیرد.

 نجفی‌ها فقط اسکناس دلار می‌گیرند

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی می‌گوید: بانک‌های عراقی حاضر نیستند هزینه‌های مربوط به سرویس‌دهی فرودگاه نجف به ایرلاین‌های ایرانی را به‌صورت حواله دریافت کنند؛ در نتیجه شرکت‌های هواپیمایی ایرانی مجبور هستند به‌صورت دوره‌ای و کوتاه‌مدت کل هزینه‌های این فرودگاه را به‌صورت نقدی و با اسکناس دلار تسویه کنند. به گفته اسعدی‌سامانی، پس از یکسان‌سازی‌ نرخ ارز، تأمین دلار نقد برای تسویه هزینه ایرلاین‌ها در عراق به یکی از دغدغه‌های اصلی شرکت‌های هواپیمایی ایرانی تبدیل شده است. در این میان قیمت هر لیتر بنزین هواپیما نیز در فرودگاه نجف 1.19دلار محاسبه می‌شود که هزینه آن نقدی دریافت می‌شود. او تأکید می‌کند: یک هواپیمای ایرانی در صورت نیاز به بنزین حداقل باید بین 5 تا 6هزار لیتر بنزین بخرد اما در حد امکان هواپیماهای ایرانی تلاش می‌کنند سوخت مورد نیاز برای رفت‌وبرگشت به نجف را در مبدأ ایران بارگیری کنند تا در نجف با مشکلی مواجه نشوند.

این خبر را به اشتراک بگذارید