• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 24 تیر 1397
کد مطلب : 23052
+
-

یک هفته تا تعیین‌تکلیف سپنتا

گزارش
یک هفته تا تعیین‌تکلیف سپنتا


با وجود اینکه محمد کولیوند، رئیس کمیسیون شوراهای مجلس و محمدرضا عارف وعده تشکیل جلسه مجمع را در شنبه‌ای که گذشت داده بودند، محمد صدر، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت‌وگو با همشهری گفته این جلسه قرار نبوده است تشکیل شود و هفته آینده برگزار می‌شود. صدر در گفت‌وگو با اعتماد آنلاین هم با اشاره به اختلاف‌هایی که در مجمع تشخیص مصلحت نظام بر سر موضوع حضور اقلیت‌ها در شوراهای شهر وجود دارد، گفت: یکی از آقایان فقهای شورای نگهبان از مخالفان اصلی به‌حساب می‌آید که ممکن است آنجا باز هم صحبت کند و تأثیرگذار باشد.

بلاتکلیفی حضور اقلیت‌ها در شورا‌های شهر و روستا به حدود یک‌سال پیش یعنی انتخابات شوراهای شهر روستا برمی‌گردد. تصمیم‌گیری درخصوص طرح اصلاح قانون شوراها هم از دی‌ماه سال گذشته به مجمع تشخیص واگذار شده است. آخرین جلسه مجمع روز شنبه 16تیرماه برگزار شد اما تصمیمی درباره سرنوشت سپنتا نیکنام و حضور اقلیت‌ها در شورای شهر گرفته نشد. پیش از این یک منبع آگاه در گفت‌وگو با همشهری گفته بود: این طرح 2بار در مجمع مورد بحث و تبادل‌نظر قرار گرفته است اما به جمع‌بندی و کفایت مذاکرات نرسیده‌اند که رأی‌گیری انجام شود.

سپنتا نیکنام هم در گفت‌وگو با همشهری گفته است: آیت‌الله آملی‌لاریجانی، ریاست کمیسیون قضایی مجمع تشخیص مصلحت نظام هم به عضویت اقلیت‌ها در شورا‌ها رضایت داده و این اتفاق بزرگی است.

این طرح درحالی در دستور کار این هفته مجمع قرار نگرفت که رسانه‌ای به نقل از غلامرضا مصباحی‌مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام مدعی شده بود این طرح با دستور محسن رضایی، دبیر مجمع از دستور کار خارج شده است اما پس از آن مصباحی‌مقدم این اظهارنظر را تکذیب کرد. محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام هم بعد از آن در اینستاگرام خود نوشت: با پیشنهاد اینجانب و موافقت آیت‌الله شاهرودی، تمدید رسیدگی که طبق آیین‌نامه حداکثر یک سال می‌تواند باشد، انجام شد.

این در‌حالی است که محمدعلی طالبی، معاون سیاسی و امنیتی استاندار یزد در گفت‌وگو با همشهری گفت: این مسئله در مجمع طول کشیده است. طالبی گفت: درخصوص پرونده نیکنام شکایت جدیدی به یکی از شعب دیوان عدالت اداری به ثبت رسیده است که اگر هر چه زودتر این موضوع در مجمع نهایی نشود ممکن است حضور آقای نیکنام در شورا منتفی شود. سپنتا نیکنام، عضو زرتشتی منتخب شورای شهر یزد در انتخابات 29اردیبهشت‌ماه است که عضویتش در شورا با شکایت علی‌اصغر باقری، نامزد شکست‌خورده انتخابات این شهر و حکم شعبه 45دیوان عدالت اداری به حالت تعلیق درآمده بود. نیکنام در سال ۱۳۹۲ در چهارمین دوره شورای اسلامی شهر یزد عضویت داشته است و حتی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه این شورا هم بوده است. نیکنام بعد از حکم دیوان عدالت اداری تا امروز در جلسات شورا به‌علت مرخصی حاضر نمی‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید