• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
چهار شنبه 27 تیر 1403
کد مطلب : 230072
+
-

حسین عظیمی، واردکننده دوچرخه در گفت‌وگو با همشهری

دوچرخه‌ را از امتحان پس‌داده‌ها بخرید

دوچرخه‌ را از امتحان پس‌داده‌ها بخرید

دوچرخه‌سواری، فعالیتی لذتبخش و گامی برای  سلامتی و حفظ محیط‌زیست است، اما همین کار، نیازمند انتخاب دوچرخه‌ای مناسب است. حسین عظیمی از فعالان بازار دوچرخه در گفت‌وگو با همشهری به بررسی نکات کلیدی در انتخاب این وسیله نقلیه ورزشی، از نوع و سایز تا اجزا و قطعات می‌پردازد. او همچنین تفاوت دوچرخه‌های باکیفیت و تقلبی یا فیک، مزایا و معایب خرید دوچرخه دست دوم، نکات مهم در نگهداری دوچرخه و چالش‌های خرید آنلاین را بررسی می‌کند.

 برای استفاده آماتوری چه دوچرخه‌ای انتخاب کنیم؟
بهتر است دوچرخه‌های شهری را انتخاب کنید که تنها یک مدل هستند و فقط در رنگ و جنس تنه با هم تفاوت دارند.
 آیا سواری این نوع دوچرخه‌ها لذتبخش هم هست؟
دوچرخه‌های شهری بهترین سواری را برای استفاده آماتوری و شهری دارند، چه از نوع دوچرخه‌های دنده‌ای یا ساده؛ البته برای شهرها و مسافت‌های دارای پستی‌وبلندی و به‌اصطلاح جاده‌های دارای دست‌انداز، دوچرخه‌های دنده‌ای کاربرد بهتری دارند.
  مثلا اگر کسی بخواهد با دوچرخه سر کار برود، چه نوع دوچرخه‌ای مطلوب‌تر است؟
اگر بخواهیم از دوچرخه برای رفتن به محل کار و بازگشت به منزل استفاده کنیم، بهتر است دوچرخه‌ای با تنه محکم‌تر که دارای کمک‌فنر و دنده‌باشد، بخریم. اما اگر قصد ورزش و کمی هم تفریح داریم باید دوچرخه کوهستان بخریم. همچنین اگر قصد داریم با دوچرخه کارهای روزمره منزل مثل خریدها را انجام بدهیم بهتر است یک دوچرخه شهری معمولی که دارای ترک‌بند و سبد باشد، تهیه کنیم.
 بین دوچرخه درجه یک و 2 چه تفاوت‌هایی وجود دارد؟
درجه‌بندی کیفی دوچرخه‌ها به لوازم به‌کار رفته در آنها و شرکت واردکننده‌شان بستگی دارد. همچنین بعضی کشورها در ساخت دوچرخه سابقه طولانی دارند و ساخته‌های آنها دارای کیفیت بهتری نسبت به دیگر کشورهاست؛ بنابراین دوچرخه‌های ساخت این کشورها در دسته درجه یک‌ها قرار دارند.
همچنین دوچرخه‌های مقرون به صرفه‌ای که به‌صورت اقتصادی ساخته می‌شوند، هم در درجه پایین‌تری قرار دارند و هم اینکه از قیمت پایین‌تری برخوردارند. این نوع دوچرخه‌ها از هر مدل تنها در یکی دو اندازه ساخته می‌شوند و دارای محدودیت در انواع اندازه هستند.
 چه مولفه‌ای کیفیت دوچرخه را تعیین می‌کند؟
لوازم به‌کار رفته در ساخت دوچرخه تأثیر مستقیمی در کیفیت آن دارد؛ البته در حال حاضر بیشتر لوازم دوچرخه در بازار، چینی هستند؛ با این حال لوازم ساخت برندهای معتبر اروپایی نیز در بازار پیدا می‌شود. وزن دوچرخه نیز در درجه‌بندی آن مؤثر است و این موضوع باز به لوازم به‌کار رفته در دوچرخه بستگی دارد؛ مثلا اینکه تنه دوچرخه از آلومینیوم، منیزیوم، کربن و... ساخته شده باشد.
 دوچرخه‌ با ترمز دیسکی بهتر است یا لقمه‌ای؟
به‌طور حتم دوچرخه‌های دارای ترمز دیسکی بهتر هستند؛ هم به لحاظ عملکرد سیستم ترمز، هم اینکه معمولا این نوع ترمزها روی دوچرخه‌های باکیفیت بالا نصب می‌شوند. البته از سیستم ترمزهای قدیمی لقمه‌ای دیگر کمتر در ساخت دوچرخه‌ استفاده می‌شود. همچنین به لحاظ قیمتی دوچرخه‌های با ترمز دیسکی بسته به اینکه ساخت کدام کشور باشند، معمولا یکی دو میلیون تومان گران‌تر از دوچرخه‌های با ترمز معمولی هستند.
 دوچرخه‌های دنده‌ای با دوچرخه‌های بدون دنده چقدر تفاوت دارند؟
تقریبا اکثر دوچرخه‌های موجود در بازار از نوع دوچرخه‌های دنده‌ای هستند. تمامی سبک‌های دوچرخه‌های کوهستان، جاده و بسیاری از انواع دیگر، همگی از نوع دوچرخه‌های دنده‌ای هستند. تنها بخشی از دوچرخه‌های شهری که با نام سینگل اسپید یا تک‌سرعته شناخته می‌شوند بدون دنده هستند. دوچرخه‌های دنده‌ای کمک می‌کنند در شیب‌های متفاوت بهترین بازدهی را داشته باشید. تنها در شرایطی که مسیرهای مورد استفاده، بدون شیب باشند می‌توانید به دوچرخه‌های تک‌سرعته فکر کنید. در چنین شرایطی برای تردد داخل شهر دوچرخه‌های تک‌سرعته گزینه مناسبی هستند.
  خرید دوچرخه‌ دست‌دوم را پیشنهاد می‌دهید؟
هیچ‌گاه خرید وسیله دست‌دوم را پیشنهاد نمی‌کنم، اما وضع اقتصادی بر خیلی از تصمیمات ما در زندگی تأثیر دارد؛ مثل همین خرید دوچرخه. از نظر من به‌عنوان کسی که شناخت خوبی درباره این موضوع دارد، خرید دوچرخه‌ کارکرده برند اصلی، بهتر از خرید دوچرخه‌ فیک با برند فرعی و بی‌کیفیت است.
ممکن است با همان مقدار پولی که بابت دوچرخه‌ دست‌دوم برند اصلی پرداخت می‌کنیم بتوانیم یک دوچرخه نو غیربرند بخریم، اما موضوع میزان کیفیت، قابلیت استفاده، طول عمر دوچرخه‌ و موارد بسیار دیگری است که به هیچ عنوان در دوچرخه‌ نو با کیفیت پایین لوازم وجود ندارد.
  هنگام خرید دوچرخه نو به چه نکاتی باید توجه کرد؟
 هنگام خرید دوچرخه‌ نو باید به لوازم به‌کار رفته در آن دقت کنیم. یک‌سری از دوچرخه‌های موجود در بازار، دوچرخه‌هایی هستند که در ایران مونتاژ شده‌اند؛ یعنی تنه از یک شرکت معتبر خریداری و باقی لوازم به شکل متفرقه تهیه شده و سرهم می‌شوند. باید به 3گزینه هنگام خرید دوچرخه‌ نو دقت کنیم؛ اول تنه که باید از یک برند معتبر باشد، دوم لوازم به‌کار رفته از کیفیت خوبی برخوردار باشند و سوم شرکت ارائه‌دهنده دوچرخه‌ است که باید معتبر باشد.
 آیا خرید دوچرخه‌ به‌صورت مجازی و از سایت‌های اینترنتی کار درستی است؟
به هیچ عنوان چنین پیشنهادی نمی‌کنم؛ چراکه اتحادیه فروشندگان دوچرخه‌ هیچ پایگاه یا صفحه مجازی‌ای برای فروش دوچرخه‌ ندارد. همچنین هیچ فروشنده آنلاینی عضو این اتحادیه نیست. برای خرید آنلاین نمی‌توان به‌راحتی اعتماد کرد؛ چراکه ممکن است برای معرفی دوچرخه‌ در سایت از عکس‌هایی استفاده شود که هیچ ربطی به دوچرخه‌ اصلی ندارند و اصلا یک دوچرخه‌ دیگر باشد. مسئله دیگر اینکه در خرید دوچرخه‌ آنلاین نیز هیچ‌گونه حمایت پس‌از فروشی وجود ندارد و درصورت بروز مشکل قابل پیگیری و شکایت نیست.تنها راه شکایت در این مواقع از طریق پلیس فتاست که آن هم باز یک روند خاص و طولانی است که شاید حتی به نتیجه نرسد.

نگهداری‌ازدوچرخه
 هنگام دوچرخه‌سواری نباید وارد دست‌اندازها شویم، سعی کنیم دوچرخه‌ را زیر تابش آفتاب نگذاریم، همیشه آن را در یک مکان سایه نگهداری کنیم، روغن‌کاری‌ها را به‌موقع انجام دهیم و از خیس شدن بیش از حد دوچرخه‌ جلوگیری کنیم تا لوازم آن دچار زنگ‌زدگی نشوند و... رعایت
 این نکات طول عمر دوچرخه‌ را بیشتر می‌کند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید