۱۱ صبح هیچکس سینما نمیرود
اکران «کوچه ژاپنیها» ساخته امیرحسین ثقفی با استقبال چندانی مواجه نشده است؛ اتفاقی که تهیهکنندهاش آن را محصول مناسبات نادرست اکران میداند. علیاکبر ثقفی، تهیهکننده کوچه ژاپنیها در اینباره میگوید: «نه سینمادار حمایت میکند و نه هیچ کمکی به دیده شدن فیلم میشود. چند هفته است که فیلم اکران شده و قانون نمایش این است که هر سینما باید بهصورت گردشی ۳سانس به فیلم بدهد، ولی برخی سینماها تنها یک سانس به کوچه ژاپنیها اختصاص دادهاند که همان یک سانس هم یا ساعت ۱۱صبح است یا مربوط به ساعات ظهر که طبیعتا در گرمای تابستان در این ساعات کسی به سینما نمیرود.» وی افزود: «در شرایط حاضر پخشکنندهها هم نمیتوانند از حقوق فیلم دفاع کنند و دست به اعتراض بزنند. پخشکنندهها بعد از اینکه فیلم را به سینما میدهند و برخورد سلیقهای سینمادار را میبینند برای اینکه همکاریشان پایدار بماند و به پخش فیلم بعدیشان فکر میکنند، مجبور به مماشات با این رفتارهای سلیقهای هستند و تنها نهادی که میتواند اقدامی در جهت بهبود این وضعیت داشته باشد، وزارت ارشاد است.» این تهیهکننده درباره وضعیت تبلیغات گفت: «برای اینکه در سطح شهر بیلبورد داشته باشیم باید 5-4 میلیارد تومان هزینه کنیم که این رقم برای سینمای مستقل اصلا منطق اقتصادی ندارد. تبلیغ در شبکههای ماهوارهای هم درصورتیکه ممنوعیتی برایش وجود نداشته باشد، حداقل هفتهای ۳۰۰میلیون تومان هزینه دارد و این مبلغ هم برای سرمایهگذار منطقی نیست و از طرفی کمترین تبلیغات را که نصب پوستر و اقلام تبلیغی در سینماهاست هم سینمادارها با قرار دادن در مکانهای نامناسب حذف میکنند و به همین صورت بهراحتی فیلمهای غیرکمدی در سینمای ما نابود میشوند. سانسهایی که در ساعات کممخاطب به فیلم اختصاص دادهاند هم دلیل دیگری بر عدمفروش فیلم است.»