• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
چهار شنبه 20 تیر 1403
کد مطلب : 229630
+
-

نبرد برای قطع نشدن برق

وزیر نیرو با اشاره به رشد 7درصدی مصرف برق، همکاری همه مشترکان برای حفظ پایداری شبکه را خواستار شد

گزارش
نبرد برای قطع نشدن برق

فرزین رضایی- روزنامه‌نگار

نبرد تولید و مصرف برق در اوج گرمای تابستان ادامه دارد و تمامی مدیران ارشد وزارت نیرو درصدد هستند تا جلوی قطع برق گرفته شود. به گزارش همشهری، در تازه‌ترین اتفاق، شرکت توانیر با ارسال گسترده پیامک به شهروندان از وضعیت هشدار سطح 2برق خبر داده و از شهروندان و مشترکان خانگی خواسته تا 10درصد از مصرف‌شان را پایین بیاورند ، کولرها را روی دور کند قرار دهند و از استفاده همزمان وسایل برقی پرمصرف خودداری کنند. فعلا نیروگاه‌های حرارتی با تمام قدرت در حال تولید هستند و حتی نیروگاه‌های برقابی هم به خط شده‌اند که احتمال خالی شدن بیشتر آب پشت سدهای برقابی را درصورت اضافه مصرف مردم تشدید کرده و ممکن است کشور را با کمبود آب مواجه کند.

زنگ خطر رشد مصرف برق
علی‌اکبر محرابیان، وزیر نیرو رشد 7درصدی مصرف برق را یک عدد بزرگ خواند و گفت که  برای حفظ پایداری شبکه سراسری باید همه مشترکان برق همکاری کنند و دست از مصرف مازاد بردارند. رشد خیره‌کننده مصرف در شرایطی که دمای هوا در کشور به مرز 40درجه رسیده، زنگ خطر جدی به شمار می‌رود؛ چراکه نیروگاه‌ها بیش از این توان تولید ندارند و اگر فشار زیاد شود ممکن است برخی نیروگاه‌ها از مدار خارج و شبکه سراسری برق هم دچار ناپایداری شود.سال گذشته در چنین روزهایی اوج مصرف برق 71هزار مگاوات بوده، اما اکنون به بیش از 76هزار مگاوات رسیده؛ یعنی 5هزار مگاوات بیشتر. حال حساب کنید که به ازای هر یک درجه گرم شدن هوا، 1800مگاوات بر مصرف اضافه می‌شود و تامین آن غیرممکن است و اگر شهروندان همکاری نکنند، قطع برق اجتناب‌ناپذیر خواهد بود.اگر هم وزارت نیرو نخواهد به قطع برق تن دهد، فشار بر صنعت و تولید بیشتر می‌شود.

ابهام‌زدایی از یک شایعه
در 2روز گذشته برخی در فضای مجازی شایعه رهاسازی آب پشت سدهای برقابی حوزه کارون بزرگ را مطرح و این فرضیه را تقویت کردند که دولت سیزدهم در حال خالی کردن آب پشت این سدهاست تا دولت چهاردهم در زمان آغاز به کارش با بحران برق مواجه شود، اما فراز رابعی، رئیس حوضه آبریز کارون بزرگ با رد این شایعه گفت: رهاسازی آب سدهای برقابی طبق برنامه انجام می‌شود و وضعیت سدهای کارون با وجود کاهش 4میلیارد مترمکعبی آورد رودخانه‌ها مطلوب است. او افزود: همه‌ساله از ابتدای سال آبی (مهرماه) برنامه مدیریت منابع و مصارف سدهای کشور ازجمله سدهای حوضه کارون تدوین و ابلاغ و مطابق برنامه، میزان خروجی سدها تنظیم می‌شود که به این ترتیب زنجیره کارون حدود 75درصد از نیروگاه‌های برقابی کشور را شامل می‌شود. این مخازن به‌صورت زنجیره‌وار آب رهاسازی شده را تبدیل به انرژی می‌کنند و در سد گتوند ذخیره می‌شود؛ در نتیجه براساس نیاز پایین‌دست در تابستان، رهاسازی آب صورت می‌گیرد.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید