• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
چهار شنبه 20 تیر 1403
کد مطلب : 229627
+
-

بازگشت طرح کالابرگ به تنظیمات اولیه

طرح کالابرگ الکترونیک پس از اجرای موفقیت‌آمیز طرح فجرانه، به تنظیمات اولیه برگشت و  اگر متولیان تصمیم به تداوم  اجرای آن بگیرند، خانوارهای مشمول در 7 دهک پایین درآمدی می‌توانند با اختصاص 200هزار تومان از یارانه نقدی خود به خرید سبد کالابرگ، از اعتبار تشویقی 120هزار تومانی بهره‌مند شوند.
به گزارش همشهری، پس از حذف ارز 4200تومانی، ضمن اینکه یارانه نقدی خانوارها افزایش پیدا کرد، اجرای طرح کالابرگ الکترونیک نیز در دستور کار قرار گرفت. در مراحل اولیه این طرح، اعتبار یارانه تشویقی معادل 80هزار تومان برای هر نفر بود که در ادامه به 120هزار تومان افزایش یافت و مبلغ آن در طرح 3ماهه فجرانه به 220هزار تومان رسید. شرط اصلی طرح کالابرگ، اختصاص 200هزار تومان از یارانه نقدی به خرید کالاهای موجود در سبد کالابرگ بود. البته این شرط در طرح فجرانه حذف شد و حالا دوباره با اتمام این طرح، ضمن کاهش یارانه تشویقی از 200به 120هزار تومان، شرط خرید 200هزار تومانی نیز احیا شد.

دورنمای طرح‌های یارانه‌ای
 مهم‌ترین طرح یارانه‌ای دولت سیزدهم، طرح کالابرگ الکترونیکی بود، اما در کنار آن، 2 طرح مترقی دیگر یعنی طرح یارانه غذایی کودکان و طرح یسنا (یارانه غذایی مادران) نیز برای حمایت از خانوارهای نیازمند به‌صورت آزمایشی در استان‌های کمتر برخوردار اجرا شد که متولیان طرح امیدوارند در دولت چهاردهم نیز ادامه پیدا کند.
در طرح فجرانه که از بهمن ۱۴۰۲ تا اردیبهشت ۱۴۰۳ اجرا شد، ابتدا ۳ دهک کم‌درآمد مشمول شدند، اما در ادامه 4دهک دیگر را نیز دربرگرفت تا جمعیت برخورداران این طرح به 61میلیون نفر برسد. براساس آمارهای وزارت کار، در طرح فجرانه، ۱۵۹میلیون بسته غذایی، معادل یک میلیون و ۶۰۰هزار تن کالا برای ۷دهک توزیع شد و ۲۳۰هزار فروشگاه در شبکه فروش این طرح فعال بودند.
طرح یارانه غذایی کودکان در ۳ماهه پایانی سال ۱۴۰۲ اجرا شد و ۱۳۲هزار کودک دارای سوءتغذیه تحت پوشش یارانه ویژه قرار گرفتند. این طرح کودکان دارای سوءتغذیه در بازه سنی ۵‌ماه تا ۶سال راکه از سوی وزارت بهداشت شناسایی می‌شوند دربرمی‌گیرد و به ازای هر کودك در دهک‌های اول تا پنجم ماهانه یک میلیون تومان و در دهک‌های ششم و هفتم ماهانه ۶۰۰هزار تومان به‌حساب سرپرست خانوار واریز می‌شود.
همچنین در طرح یسنا، مخصوص مادران باردار و شیرده که در سال گذشته ۳مرحله از آن اجرا شد، در مرحله نخست ۲۴هزار مادر در ۸استان کمتر برخوردار و در ادامه یک میلیون مادر در سراسر کشور تحت پوشش قرار گرفتند و به ازای هر نفر ماهانه 400هزار تومان یارانه اضافی پرداخت شد.

تکلیف طرح‌های یارانه‌ای در سال1403
دولت سیزدهم برای تداوم سه طرح کمکی کالابرگ، تغذیه کودکان و یسنا در سال1403 برنامه‌ریزی کرده بود، اما پس از شهادت رئیس‌جمهور، عملا تداوم این طرح‌ها منوط به‌نظر دولت جدید خواهد بود. مهم‌ترین طرح، کالابرگ الکترونیکی است که سپر تورمی اقشار ضعیف محسوب می‌شود و می‌توان امیدوار بود تا زمانی که نرخ تورم به منطقه امن برسد، استمرار یابد. همچنین طرح‌های تغذیه کودکان و یسنا به‌واسطه اثر مثبتی که روی بهبود نسل و ارتقای سلامت جامعه دارد، بهتر است به‌صورت کشوری و ادامه‌دار در دستور کار قرار گیرد.
براساس آمارهای وزارت کار، ۸۱میلیون نفر از جمعیت کشور در دهک‌های اول تا نهم قرار دارند که مشمول دریافت یارانه نقدی هستند و 7دهک از آنها درصورت استمرار طرح کالابرگ، از این حمایت دولتی در مقابل تورم برخوردار خواهند بود.همچنین براساس اطلاعات پایگاه رفاه ایرانیان، ۱۶میلیون نفر در کشور زیر خط فقر قرار دارند که ۶میلیون نفر در نهادهای حمایتی مانند کمیته امداد و بهزیستی دارای شناسنامه هستند و ۱۰میلیون نفر باقی نیز در پایگاه رفاه ایرانیان به‌تناسب استان - دهک، شهرستان - دهک و بُعد خانوار - دهک در حال دسته‌بندی و حمایت هستند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید