• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
شنبه 23 تیر 1397
کد مطلب : 22916
+
-

چگونه برنامه «من یک نویسنده‌ام» از آنتن شبکه چهار حذف شد؟

هیس! نویسنده‌ها حرف نمی‌زنند

نرگس‌ قوی‌زری
خبرنگار

اواخر اردیبهشت بود که همزمان با آغاز‌ماه مبارک رمضان و پخش وی‍ژه برنامه‌های تلویزیونی این ماه، برنامه «من یک نویسنده‌ام» به تهیه‌کنندگی بابک میزانی محصول گروه ادب و هنر شبکه4 سیما هم روی آنتن رفت؛ برنامه‌ای گفت‌وگومحور که در هر قسمت سراغ یکی از نویسندگان معاصر می‌رفت و در منزل یا دفتر کارشان با آنها درباره نوشتن گپ می‌زد و مخاطبان را با آنها آشنا می‌کرد. اما بعد از آنکه 3قسمت از برنامه روی آنتن شبکه چهارم سیما رفت، پخش این برنامه متوقف شد.

در زمان مدیریت دکتر رضا پورحسین سفارش ساخت برنامه‌ای با نام «من یک نویسنده‌ام» به علیرضا کیوانی‌نژاد داده شد. از او خواستند برای این برنامه فهرستی از نویسندگان تهیه کند، اما این فهرست مورد تأیید قرار نگرفت و اسامی نویسندگان و افرادی که قرار بود جلو دوربین بروند از طرف خود شبکه به گروه برنامه‌سازی اعلام و ضبط برنامه آغاز شد. بعد از پایان ضبط برنامه، پخش آن به زمان مدیریت جدید رسید و در کنداکتور پخش‌ماه رمضان قرار گرفت. اما بعد از پخش تنها 3قسمت، این برنامه از کنداکتور پخش حذف شد.

کیوانی‌نژاد که سردبیری این برنامه را برعهده داشت، می‌گوید:‌ «ابتدا تماس گرفتند و گفتند با اسم من که در تیتراژ است مشکل دارند. بعد هم گفتند نویسندگانی که سراغشان رفته‌ایم وجهه مناسبی ندارند و مورد تأیید نیستند.» مسئولان شبکه 4سیما در حالی نسبت به نویسندگانی که جلو دوربین «من یک نویسنده‌ام» رفته بودند واکنش نشان داده بودند که در بین آنها اسامی کسانی چون محسن مومنی، راضیه تجار، مصطفی رحماندوست،  علی‌الله سلیمی دیده می‌شود. کیوانی‌نژاد همچنین از شهریار عباسی نام می‌برد و می‌گوید:‌ «آقای عباسی امسال دبیر جشنواره جلال بود. این نویسنده‌ها همگی در جمهوری اسلامی و طبق قوانین این کشور کتاب نوشته و منتشر کرده‌اند یا پست و سمتی از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دارند.

من نمی‌دانم چه مشکلی وجود دارد برای اینکه نمی‌توانند یا نمی‌خواهند تصویر این نویسندگان را پخش کنند.» اما حمید ابراهیمی، مدیر گروه ادب و هنر شبکه 4سیما علت متوقف شدن پخش برنامه را فشردگی کنداکتور در‌ماه رمضان عنوان می‌کند و می‌گوید: «فشردگی کنداکتور در‌ماه رمضان باعث حذف برنامه از کنداکتور شد. مدیران پخش هم قول داده‌اند که به‌زودی این برنامه را در کنداکتور بگذارند تا پخش شود. ما پیگیر پخش آن هستیم و در تلاشیم که هرچه زودتر این اتفاق بیفتد.» او وجود حاشیه‌هایی درباره اسامی نویسندگان مطرح شده در برنامه را تکذیب نمی‌کند و می‌گوید: «حاشیه‌هایی بود که درباره بخشی از کار پیش آمد و بعد هم منتفی و حل شد، اما عدم‌پخش برنامه ربطی به این موضوع نداشت.»  

با این حال تا لحظه انتشار این گزارش، از پخش مجدد برنامه «من یک نویسنده‌ام» هیچ خبری نیست و همچنان دوستداران ادبیات منتظرند تا درباره زندگی شخصی و ادبی نویسندگان معاصر ایران، چیزی در جعبه جادو ببینند. برنامه تلویزیونی «من یک نویسنده‌ام» در 32قسمت 30دقیقه‌ای تهیه شده ‌‌‌‌است. این برنامه قرار بود هر روز )(شنبه تا چهارشنبه) روی آنتن برود.

این خبر را به اشتراک بگذارید