• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
سه شنبه 5 دی 1396
کد مطلب : 2291
+
-

توقف واردات و تولید ۲۵‌ نوع خودرو

علی ابراهیمی|با اجرای مرحله نخست استانداردهای اجباری جدید خودرو، تولید 25نوع خودرو سبک سواری، وانت‌بار، نیمه تریلر، باری و مسافربری از ابتدای دی‌ماه امسال متوقف شد. پس از ابلاغ بخشنامه سازمان ملی استاندارد ایران و الزام خودروسازان به رعایت استانداردهای اجباری جدید خودرویی، شرکت‌های خودروسازی موظف شدند تا علاوه بر رعایت استانداردهای اجباری 53گانه قبلی، مطابق برنامه زمانبندی ابلاغ شده 32 استاندارد اجباری جدید را در تولید و عرضه محصولات خود رعایت کنند.

با این روند تا ابتدای دی‌ماه امسال در مجموع ۶۱ مورد استاندارد خودرویی اجرایی شده و پس از آن تا ابتدای تیر‌ماه سال آینده، اجرای 2استاندارد آغاز و در نهایت با اضافه‌شدن ۲۲ استاندارد خودرویی باقیمانده تا دی‌ماه سال آینده، تعداد استانداردهای اجباری خودرو به ۸۵ استاندارد افزایش می‌یابد. در گام اول تولید و واردات 25نوع خودرو تولید داخل یا وارداتی شامل 15نوع خودرو سبک سواری، 3نوع وانت و 7نوع خودرو سنگین شامل 5نوع خودرو باری نیمه تریلر، یک نوع کامیون فاقد اتاق بار و یک نوع اتوبوس بین‌شهری متوقف شده است.

ضمانت اجرایی بالای استانداردهای خودرویی سخنگوی سازمان ملی استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار ما اعلام کرد: تولید 25نوع خودرو سواری و سنگین که با زمانبندی اجرای استانداردهای جدید مطابقت نداشته، از ابتدای دی‌ماه امسال متوقف شده است. در برخی موارد خودروسازان از قبل تولید این خودروها را متوقف کرده و تولید برخی نیز طی یکی دو‌ماه اخیر متوقف شده است. جمال هادیان طبایی افزود: براساس مصوبه شورای سیاستگذاری خودرو پس از ابلاغ استانداردهای 85گانه جدید خودرویی باید تمام خودروهای وارداتی یا خودروهایی که در داخل کشور تولید می‌شود، این استانداردها را مطابق با برنامه زمانبندی اجرایی اعلام شده، سپری کنند تا قادر به دریافت مجوز ادامه واردات، تولید، شماره‌گذاری و عرضه آن در بازار کشورباشند.

وی افزود: خودروهایی که از قبل وارد یا در داخل کشور تولید شده‌‌اند، فعلا ملزم به رعایت استانداردهای 55گانه قبلی هستند. هادیان طبایی در مورد اینکه عرضه خودروهای تولید یا وارداتی قبلی تا چه زمانی ادامه خواهد یافت، گفت: خودروهایی که از قبل تولید یا وارد شده‌اند، مجوز شماره‌گذاری با استانداردهای 55گانه قبلی را دریافت می‌کنند اما خودروهایی که ابتدای دی‌ماه امسال تا دی‌ماه سال97 وارد و یا در داخل کشور تولید می‌شود، ملزم به رعایت استانداردهای اجباری جدید مطابق برنامه زمانبندی هستند و فعلا در مجموع 61 استاندارد اجرایی شده است.

سخنگوی سازمان ملی استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران در مورد نحوه نظارت برای تفکیک خودروهای وارداتی یا تولید داخل قبلی با جدید افزود: در مورد همه کالاهایی که وارد کشور می‌شود، در مبادی ورودی بازرسان سازمان ملی استاندارد حضور داشته و مدارک کالاهای وارداتی ازجمله خودرو را با استانداردهای کشور تطبیق می‌دهد.وی افزود: همچنین بازرسان این سازمان نه‌تنها در خطوط تولید شرکت‌های خودروسازی حضور دارند بلکه به‌طور مرتب الزامات اعلام شده مطابق با استانداردهای اجباری تولید خودرو را با وضعیت خودروهای تولیدی مطابقت می‌دهند (COP) و از تولید و واردات 25نوع خودرو که قادر به پاس‌کردن استانداردهای جدید خودرویی نیستند، جلوگیری می‌کنند.

هادیان طباطبایی با اظهار بی‌اطلاعی از تعداد خودروهایی که مطابق استانداردهای قبلی تولید یا وارد شده‌اند، گفت: استانداردهای جدید خودرویی مصوبه شورای‌عالی سیاستگذاری خودرو است و در اجرای آن بالاترین مقامات مسئول در حوزه صدور مجوز تولید، واردات، حمل‌ونقل یا شماره‌گذاری دخیل بوده، اجرای این مصوبه بالاترین ضمانت اجرایی را دارد و انتظار می‌رود تا دی‌ماه سال آینده هیچ خودرو غیراستانداری در کشور تولید و عرضه نشود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید