• سه شنبه 12 تیر 1403
  • الثُّلاثَاء 25 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jul 02
سه شنبه 12 تیر 1403
کد مطلب : 228866
+
-

زهره الهیان، فعال اجتماعی:

شهرداری درمسیر پرکردن خلأ‌های سلامت اجتماعی

نماینده سابق مردم تهران درمجلس شورای اسلامی و فعال اجتماعی می‌گوید نباید سلامت را محدود به انگاره‌هایی دانست که تاکنون درجامعه ترویج و تبلیغ می‌شده است بلکه در دنیای امروزمعنا ومفهوم سلامت دارای ابعادی شده است که تا پیش از این کمتر به آن توجه می‌شد؛ ابعادی که بی‌توجهی به آن منشا بروز بسیاری ازبیماری‌های جسمی است. زهره الهیان در این باره توضیح می‌دهد: «نباید سلامت را محدود و منحصر به سلامت جسم دانست. متاسفانه وزارت بهداشت سلامت را عملا در این حوزه تعریف می‌کند. خواستار آن ‌هستیم که برای پیشگیری از بیماری‌ها به موضوع سلامت روان مانند جسم توجه بیشتری شود.»

او درپاسخ به این سوال که رویکرد مجموعه‌ مدیریت شهری در۳ سال گذشته تا چه اندازه منطبق با نیاز‌های سلامت در ابعاد مختلف آن است، با تاکید بر اینکه شهرداری در حال پرکردن خلا فعالیت‌های مرتبط با سلامت روان شهروندان است، ادامه می‌دهد:«اداره‌کل سلامت شهرداری در مسیر جبران خلا‌هایی است که درحوزه نشاط اجتماعی وجود دارد. پاسخ به مطالبات بر زمین مانده در حوزه سلامت روان وسلامت اجتماعی فعالیتی است که با هوشمندی مدیریت کلان شهری به خوبی درحال انجام است.»
الهیان به دیگر رویکردهایی که در۳ سال گذشته در اداره سلامت شاهد آن بوده‌ایم اشاره می‌کند ومی‌گوید:«هنگامی که جهان دیدگان، افراد دارای معلولیت وتشکل‌های وابسته به آنان شاهد اقدام عملی ونه شعاری برای دنبال کردن مطالبات خود باشند، این افراد شهرداری را از خود دانسته و با آن همراهی بیشتری می‌کنند. این اتفاق سرمایه اجتماعی شهرداری را در افکارعمومی تقویت می‌کند.»
این فعال اجتماعی برگزاری رویدادهای مختلف فرهنگی و اجتماعی با نگاهی نو به جامعه هدف را وجه تمایز اقدامات اداره سلامت دردوره جدید ارزیابی می‌کند و می‌گوید: «جامعه مرتبط با حوزه کاری اداره سلامت در شهرداری تهران در ده‌ها برنامه مفرح و شاد شرکت کرده‌اند. این تعداد برنامه درمقایسه با ادوار گذشته بی‌سابقه ومشارکت جامعه هدف در آن از پیش‌بینی‌ها فراتر بوده است. انتظار براین است که روند اجرای برنامه‌های شاد با هدفگذاری درست و منطقی افزایش یابد وهمه ساکنان پایتخت ازنزدیک‌ترین تا دورترین نقطه شهر از آن بهره‌مند شوند.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید