• دو شنبه 11 تیر 1403
  • الإثْنَيْن 24 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jul 01
دو شنبه 11 تیر 1403
کد مطلب : 228748
+
-

فرونشست زمین در دشت‌ها افزایشی است

مدیرکل دفتر زمین‌شناسی، مهندسی و زیست‌محیطی سازمان زمین‌شناسی کشور گفت: فرونشست با نرخ متفاوت در اکثر دشت‌های کشور در حال پیشرفت است. به گزارش تسنیم، امیر شمشکی، معاون مدیرکل دفتر زمین‌شناسی، مهندسی و زیست‌محیطی سازمان زمین‌شناسی گفت: فرونشست ممکن است در مناطقی به‌وجود آید که بروز خطر در آن مناطق دارای اهمیت بالایی است؛ ولی درعین‌حال ممکن است آن مناطق خالی از سکنه باشند یا تأسیسات خطوط انتقال انرژی از آنها عبور نکرده باشد، که درنتیجه ریسک‌ و خطرپذیری آن مناطق پایین‌تر است. همچنین با مناطقی مواجهیم که میزان خطر در آنها بالا نیست؛ ولی این خطر در جایی قرار گرفته که با تأسیسات شهری و عمرانی، شریان‌های حیاتی و تمرکز جمعیتی تداخل دارد و همین عامل می‌تواند میزان ریسک در آن منطقه را افزایش دهد. اگر بخواهیم بگوییم فرونشست کجاها گسترش وسیعی دارد، می‌توان گفت در اکثر دشت‌های ایران که در آنها کشاورزی به‌طور گسترده انجام می‌شود و وابسته به منابع آب زیرزمینی است، پدیده فرونشست با شدت و حدت متفاوت در حال پیشرفت است.
شمشکی گفت: در برخی استان‌ها مثل استان یزد نرخ فرونشست کاهش پیدا کرده است و در استان‌هایی مثل خراسان‌رضوی، تهران، قزوین، کرمان، فارس و اصفهان همچنان فرونشست با نرخ بالا مشاهده می‌شود. در برخی استان‌ها مثل گلستان هم که کنار دریا قرار دارد و دارای منابع آب مناسبی است، متصور نبودیم که فرونشست رخ بدهد؛ ولی متأسفانه بیشتر پهنه‌های آبرفتی آن درگیر مسئله فرونشست شده‌اند.
او با بیان اینکه در بخش کوچکی از شرق استان مازندران پدیده فرونشست با نرخ پایین مشاهده می‌شود، گفت: بعضی دشت‌های سمنان و دامغان نیز دچار فرونشست شده‌اند که در طول زمان نرخ فرونشست در آنها دارای تغییرات زیادی بوده است که این امر به ماهیت آبخوان و نوع لایه‌های زیرزمینی بستگی دارد.  شمشکی افزود: در استان خوزستان نیز تصور می‌کردیم فرونشست روی ندهد، ولی متأسفانه در زمان کم‌آبی، ساخت سدها و فشار به منابع آب زیرزمینی باعث می‌شود حتی در این استان هم پدیده فرونشست مشاهده ‌شود. گیلان تنها استانی است که فعلا می‌توانیم بگوییم تاکنون هیچ نرخی از فرونشست در آن مشاهده نشده است و در استان سیستان و بلوچستان نیز طی چند سال گذشته مشاهده نشده بود؛ ولی تصاویر و اندازه‌گیری‌های اخیر نشانگر آن است که فرونشست با نرخ بالایی در این استان نیز در حال روی‌دادن است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید