• یکشنبه 10 تیر 1403
  • الأحَد 23 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 30
پنج شنبه 7 تیر 1403
کد مطلب : 228366
+
-

مجازات قتل در رانندگی

دانستنی های حقوقی
مجازات قتل در رانندگی

قتل یکی از جرائمی است که به شکل‌های گوناگون رخ می‌دهد، اما یکی از انواع آن قتل در تصادفات رانندگی است. اما مجازات قتل در تصادفات رانندگی چیست؟
مهدی روشن، وکیل و عضو رسمی کانون وکلای دادگستری البرز در این ‌باره می‌گوید: اگر بر اثر سانحه تصادفات رانندگی شخصی جانش را از دست دهد، در ردیف یکی از انواع قتل‌های غیرعمد در قانون مجازات اسلامی قرار می‌گیرد که ممکن است بر اثر بی‌احتیاطی، بی‌مبالاتی، عدم ‌رعایت نظامات دولتی یا عدم ‌مهارت راننده اتفاق بیفتد و منجر به فوت شخص دیگری شود.
او می‌افزاید: بر همین مبنا قانونگذار مجازات تصادف منجر به فوت غیرعمد را دیه و حبس از ۶‌ماه تا ۳سال در نظر گرفته است و در مواردی که اولیای دم گذشت خود را به دادگاه اعلام کنند مجازات حبس می‌تواند به جزای نقدی تبدیل شود.
این وکیل دادگستری ادامه می‌دهد: قتل در تصادفات رانندگی با 3علت زیر غیرعمد است.
رعایت ‌نکردن نظامات دولتی: رعایت ‌نکردن نظامات دولتی یعنی رعایت نکردن قواعد و مقررات رانندگی.
بی‌احتیاطی یا بی‌مبالاتی: بی‌احتیاطی به‌معنای انجام فعل خطرناک و ممنوع، نظیر رانندگی با سرعت غیرمجاز است و بی‌مبالاتی به‌معنای ترک فعل توصیه‌شده و الزام‌شده، نظیر رانندگی نکردن در حدود سرعت تعیین‌شده.
مهارت نداشتن راننده وسیله نقلیه: مهارت نداشتن راننده وسیله نقلیه به‌معنای رانندگی بدون گواهینامه یا عدم‌ مهارت کافی در رانندگی است.
عضو رسمی کانون وکلای دادگستری البرز می‌گوید: مطابق قانون، مرگ بر اثر تصادف رانندگی از نوع قتل غیرعمد محسوب می‌شود و مجازات دیه و حبس به همراه دارد.
او می‌افزاید: این نکته را هم باید خاطرنشان کرد که گاهی در برخی موارد اگر این تصادف با قصد قبلی و با نیت و هدف کشتن انسان دیگری رخ دهد، می‌تواند مصداق قتل عمد باشد و مجازات قصاص برای مرتکب آن تعیین می‌شود.‌

 

این خبر را به اشتراک بگذارید