• پنج شنبه 7 تیر 1403
  • الْخَمِيس 20 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 27
شنبه 2 تیر 1403
کد مطلب : 228020
+
-

نحوه تصحیح امتحان‌های سرنوشت‌ساز نهایی

شاخ غول امتحانات نهایی شکسته شد و برگه‌های امتحان نهایی به مرحله اصلی و اساسی یعنی تصحیح معلمان رسید که بسیاری از والدین و دانش‌آموزان درباره آن نگرانند. اما این برگه‌ها چطور صحیح می‌شوند؟

پس از ارسال برگه‌ها نزد مصححان، راهنمای تصحیح پرسش‌ها که توسط طراحان سؤال آماده شده، در اختیار ناظران دفتر تألیف کتاب‌های درسی و دبیرخانه راهبری آن درس قرار می‌گیرد تا از نظر میزان دقت و جامعیت پاسخ‌ها بررسی شوند.
 راهنمای تصحیح باید به‌ گونه‌ای باشد که هر جواب صحیحی را حتی اگر در کتاب‌های درسی نباشد، دربرگیرد تا دانش‌آموزانی که با خلاقیت و ادبیات خاص خود به سؤالات پاسخ صحیح می‌دهند نمره کامل بگیرند.

 کار تصحیح برگه‌های امتحانات نهایی به‌ صورت نیمه‌الکترونیکی و بلافاصله پس از تأیید راهنمای تصحیح توسط مصححان آغاز می‌شود.  

سربرگ پاسخنامه‌ها که حاوی مشخصات شرکت‌کنندگان است توسط سامانه جدا و پاسخنامه‌ها برای مصححان مستقر در یکی از استان‌های کشور - به‌جز استان محل تحصیل شرکت‌کننده - ارسال می‌شود.

در صورتی که اختلاف نمره‌های 2مصحح یک نمره یا کمتر باشد میانگین نمره‌های آنها محاسبه و به‌عنوان نمره نهایی ثبت می‌شود و اگر اختلاف نمره 2مصحح بیش از یک نمره باشد، پاسخنامه به مصحح سوم ارجاع داده می‌شود که نظر او مرجع اصلی است.

   اگر مصحح در تصحیح خطاهای متعدد داشته باشد، سامانه به او هشدار می‌دهد و اگر این روش او تداوم داشته باشد، دسترسی‌اش قطع خواهد شد. مصححان باید برگه‌های امتحانات نهایی را طبق راهنمای ارائه‌شده تصحیح کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید